תפקיד האדם ויחסיו עם הטבע

תפקיד האדם ויחסיו עם הטבע

ההצלחה המסחררת של המין האנושי החלה להשפיע על הסדר הטבעי של העולם. כאשר האוכלוסייה מונה שבעה מיליארד והיא ממשיכה לגדול, תפקידה של האנושות בשיבוש המערכות הטבעיות של כדור הארץ הוא עצום ורב. ככול שבני אדם ממשיכים לגדול ולהשפיע יותר ויותר על מערכות כדור הארץ, כך הכרחי שאנשים יתחילו להתייחס לתפקידם וליחסיהם עם הטבע.

היכולת של בני האדם לתמרן את הנוף ולהכיר בהשלכות מעשיהם, בעודם עושים זאת, מציבה את האנושות במצב מוזר. כבני אנוש, מטרתם היא להשיג יציבות לעצמם ולבני המשפחה שלהם. עם זאת, על כל בני האדם מוטלת החובה גם לשמור על הסביבה, כי הם תלויים במשאבים ובשירותים שהיא מספקת.

אם כך, נשאלת השאלה: מהו תפקיד האדם בטבע?

האם יש לאנושות זכות לתמרן את האדמה, לתעש את חיות המשק ולזהם את דרכי המים? או שיש לה מחויבות לצמצם את מספריה ופשוט להתקיים? כדי לענות על שאלות אלה, צריך להתבסס על ידע על כדור הארץ, על האבולוציה ועל ההשפעה של האדם על הסביבה.

נגיעה קלה בהיסטוריה

במהלך ההיסטוריה הרחיק האדם את עצמו יותר ויותר מהטבע, ופיתח בּוּרוּת מרצון לגבי תפקידו ומערכת היחסים שלו עם הטבע. צמיחת הערים והמסחר העבירה את האנושות מכלכלה מתקיימת ובת קיימא לכלכלה של חמדנות וניצול. לבני האדם הייתה תמיד השפעה על הסביבה, אבל עידן התעשייה העצים השפעה זו במיוחד. גידול האוכלוסין, וערים שהפכו למקום המגורים העיקרי של בני האדם, גרמו לכך שרוב בני האדם נמצאים עכשיו בניתוק מעולם הטבע.

אנשים לא מבזים את הטבע בכוונה, אבל ההתדרדרות הסביבתית היא חלק אינהרנטי מההתקדמות התמידית של אוכלוסיית העולם. כולם מודעים להשפעה של האדם על הסביבה, וליכולת שלו לפעול, לכן חשוב להתעורר ולעשות שינוי, במקום שבו הוא כל כך נחוץ.

מה עכשיו?

לאחר אלפי שנים של אבולוציה חברתית, בני האדם מוצאים את עצמם בשיא הטכנולוגיה והזיהום. הם יכולים כעת לראות את ההשפעות של הדרכים התעשייתיות דרך הכחדת מינים, הפשרת קרחונים והרס נופים. ככול שהאדם ממשיך ומפריע למערכות הטבעיות של כדור הארץ, כך הוא יכול לראות את גלי ההשלכות שהוא מותיר מאחוריו.

ההכרה של בני האדם בהשפעות הללו מעידה שתפקיד האדם בטבע משפיע הרבה יותר מכפי שהיה צריך להיות. לכן, האנושות נדרשת לבצע שינויים גדולים ולבצע אותם בהקדם.

קיום במקום מסחור

תפקיד האדם בטבע צריך להיות של קיום ולא של מסחור. יותר מדי זמן ניצלה האנושות את העולם, וההשלכות של ניצול זה נמצאות בכול מקום. כיוון שהכול קשור להכול, אין לאדם זכות לפגוע בקיום של כל מין אחר עלי אדמות.

למעשה, היכולת הקוגניטיבית של בני האדם ויכולתם להבין את הטבע, מחייבת להתגייס ולשמור על שלמות הסביבה. כלומר, אנשים חייבים לשנות את האופן שבו הם משפיעים על כדור הארץ. הם חייבים לכבד את סדר הדברים בטבע ולמצוא דרך לחיות בהתאם לכך.

למרות ששינוי עמדות ידרוש אוברול מוחלט של המבנים הכלכליים והפוליטיים העכשוויים של בני האדם, אין ברירה, חייבים לעשות זאת.

כפי שההיסטוריה מלמדת, אם אנשים ימשיכו לעודד התרחבות ופיתוח, סביר מאוד שניתן יהיה לראות את ההשפעות של התנהגות זו על האקלים והאקולוגיה. יש ביכולתו של האדם לחזות ולמדוד את ההשפעות של הפעולות שלו על הסביבה. אנשים יודעים היום שהאנושות הלכה בכיוון הלא נכון, והם מצפים להשלכות משמעותיות של הדרכים בהן הלכו, אז למה לא להירתם כדי לעשות משהו בנדון?

מסלולי לימוד בתחום הקיימות והסביבה, עוזרים רבות בעידוד שינוי באופן שבו בני אדם רואים זה את זה ואת הסביבה שלהם. שינוי עמדות הוא מרכיב עיקרי בהשגת עתיד בר קיימא, כזה שמאפשר לטבע להתנהל ללא התערבות אנושית.

המאמר נכתב באדיבות האתר https://sustainabilitystudies.net

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה