תוכנית עסקית – מגדל האור של העסק

תוכנית עסקית – מגדל האור של העסק

תוכנית עסקית זהה למפת דרכים (או אפליקציית ניווט). אפשר לצאת לדרך בלי לדעת בדיוק לאן נוסעים אבל הסיכוי שנגיע למקום הנכון פוחת משמעותית כשיש לנו תוכנית מסודרת. תוכנית עסקית היא מגדל האור של העסק והיא מעלה את סיכויי ההצלחה.

תוכנית עסקית היא מסמך ארוך אשר מתאר את מהות העסק, המטרות והיעדים שלו, מידע על המוצר, אסטרטגיית פעילות, מעלה רעיונות שיווקיים ומפרט את ניהול הכספים. חשוב מאד שניצור מסמך שכזה לפני פתיחת העסק ולאחר מכן להמשיך לעדכן אותו בהתאם לשינויים העסקיים ולגדילה.

לצורך הכתבה, קפצנו לחברת FRONTIS – חברה שמתמחה בבניית תוכנית עסקית לעסקים , כדי להבין את הנושא מקרוב ובצורה מעמיקה ולהלן התובנות:

חשיבותה של התוכנית העסקית

כאשר התוכנית העסקית כתובה כראוי היא מעניקה ליזמים ולבעלי העסקים והחברות את היכולת להבין מול מה הם עומדים. היא עוזרת לקבוע את המטרות והיעדים וכך לעקוב אחר ההתקדמות. היא עוזרת לקבוע את מחירי המוצרים והשירותים וקובעת הנחיות לפעילות. קל לראות את התמונה הגדולה והמלאה, לתכנן את הפעולות הבאות ולקבל החלטות חשובות בזמן אמת כשישנה תוכנית טובה.

את התוכנית העסקית צריכים כל סוגי העסקים, הקטנים והגדולים. היא מתאימה מאד גם לעסקים של "אדם אחד" והיא מתאימה לחברות מסועפות עם מחלקות רבות. היא כוללת מידע שיכול לשפר את סיכויי ההצלחה של העסק כשהיא מתייחסת למרכיבים רבים ובהם:

  • ניתוח שוק – איסוף מידע על השוק, הגורמים השונים והתנאים אשר יכולים להשפיע על ההצלחה העסקית.
  • ניתוח תחרות – איסוף מידע על המתחרים במטרה להעריך את החולשות והחוזקות של העסק לעומתם ולמצוא פתרונות לאתגרים שבדרך.
  • פילוח לקוחות – עסק שמכיר את הלקוחות שלו יכול לפנות בדיוק לקהל היעד במסר שיווקי נכון ולייעל את עלויות השיווק.
  • שיווק – התוכנית תכלול חלק שלם שמתייחס לשיווק ופרסום ובתוך כך ניתוח של האפשרויות השונות, היתרונות והבנת התקציב הנדרש להגעה ליעדים.
  • לוגיסטיקה ותפעול – פירוט של הגורמים השונים בעסק, כיצד הם יעבדו, אילו מחלקות יהיו אחראיות על החלקים השונים בעסק וכיצד העסק צפוי לפעול.
  • תחזית תזרים – על העסק להיות מוכן בכל רגע (לפני ההקמה ובזמן התפעול) להוצאות הצפויות ולהעריך את ההכנסות.

סיבות לכתיבת תוכנית עסקית

הכנת תוכנית עסקית יכולה לדרוש לא מעט אנרגיות ולענות על שאלות מהותיות. הדבר יכול להיראות כעבודה גדולה אך בפועל היא הדרך להבטיח שנראה את התמונה המלאה בבהירות ולהכין אותנו למה שעומד לבוא.

כמובן, גם התוכנית הטובה ביותר לא יכולה להחליף עבודה מקצועית בהמשך הדרך, אך היא יכולה לענות על שאלות רבות בזמן אמת ולעזור לנו להבין את מה שקורה בכל רגע נתון. הנה 10 סיבות מדוע כל כך חשוב לעבוד עם תוכנית עסקית:

תוכנית עסקית עוזרת לקבל החלטות קריטיות

תוכנית עסקית היא מגדל האור של העסק והיא עוזרת בקבלת החלטות חשובות בזמן הנחוץ. בכל יום יש לקבל החלטות בעסק, אך מעבר לאלו היום יומיות לא פעם עולה מצב של ניהול משבר ועלינו לשקול את האפשרויות ולהבין כי לכל החלטה יכולה להיות השלכה אחרת. אנחנו רוצים לקבל את ההחלטות הנכונות ובמיוחד בזמן קריטי וזה בדיוק המקום בו תוכנית עסקית יכולה לעזור לנו.

 

תוכנית עסקית מעלה שאלות מהותיות

בדרך ליצירת תוכנית עסקית עולות שאלות רבות (ולא פעם גם קשות) ועלינו להקדיש תשומת לב כדי להגיע לתשובות המדויקות. השאלות המהותיות עוזרות ברגע ההקמה ובתהליך ניהול העסק כאשר אפשר מראש להעריך אילו אתגרים יעלו בדרך ומראש להתכונן אליהם. התוכנית יכולה להציג גם פערים בין המטרות לבין האסטרטגיה ולהוביל לחשיבה מחדש.

התוכנית יכולה לעזור לדלג על טעויות יקרות

כולנו יכולים לעשות טעויות ויותר מכך, כולנו נעשה טעויות בעסקים, אך המטרה להימנע מטעויות יקרות. התוכנית העסקית מתייחסת לנושא המימון, התחרות, הקהל ומסייעת לקבוע את התמחור שלנו. תודות לכך אנחנו יכולים להימנע מטעויות שעלולות להוביל אותנו ללחצים שונים ולהפסדים של ממש. התחזית שבתוכנית תעזור לנו להבין כיצד לפעול בצורה חכמה בכל רגע.

בחינת כדאיות העסק תודות למבט מלא על כל הנתונים

עוד לפני ההקמה כדאי להכין תוכנית כדי לקבל החלטה האם להמשיך ולהקים את העסק או האם לוותר על הרעיון (נקרא גם Go No Go). נכון שכדי להקים את העסק נדרשת תשוקה אך זו אינה יכולה להניע את כל הרעיון ומרכיב משמעותי בתוכנית יהיה מחקר שוק. המחקר יעזור לנו להבין מי הלקוחות שלנו, אילו פתרונות כבר עומדים לרשותם בתעשייה והיכן הפתרון שלנו עומד מבחינת התמחור לעומת אחרים.

תוכנית טובה רותמת יותר אנשים

בין אם העסק מנוהל על ידי שני אנשים ובין אם עובדים בו 100 אנשים, יש צורך בתהליך קבלת החלטות חכם ובשיתוף פעולה של הגורמים השונים. תוכנית טובה מאפשרת להכין את העובדים או הצוותים לפעולות הבאות והיא תוכל לתת להם תשובות כאשר הם לא יכולים לתקשר איתנו (מכל סיבה) באופן ישיר. התוכנית מאפשרת ליותר גורמים לפעול בצורה שמטיבה עם העסק.

אפשרויות המימון גדלות עם תוכנית עסקית טובה

גורמי המימון והשקעות השונים אינם ממהרים לתת הלוואות ואשראי ליזמים וליוזמות (למידע נוסף, קרא במדור צרכנות  ). הם רוצים לראות את העתיד, להבין לאן העסק "הולך" ולדעת שישנה תוכנית ברורה שתוביל אותו לשם. כאשר אנחנו מגיעים לבנקים או לגורמי המימון עם תוכנית עסקית טובה, הסיכוי שנקבל את המימון עולה משמעותית. הדבר יכול לעזור גם בהתקשרות השותפת ובפתיחת קו אשראי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה