שיקולים בפתיחת עוסק פטור או מורשה

שיקולים בפתיחת עוסק פטור או מורשה

אחת הדילמות של מי שפותחים עסק היא האם לפתוח עוסק פטור או מורשה. הבחירה בסוג העוסק משפיע על ההתנהלות הכלכלית של העסק ולכן, חשוב להכיר את שתי האופציות לעומק לפני שבוחרים ולדעת שהסטטוס עשוי להיקבע עבורכם על פי רמת ההכנסה שלכם.

סטטוס במע"מ

עוסק פטור או עוסק מורשה הוא בעצם המעמד שלכם במס ערך מוסף. ההבדל המרכזי בין השניים תלוי בתשלום ובדיווח למע"מ.
בעוד עוסק פטור בעל פטור מדיווחים חודשיים למע"מ, כי אינו גובה תשלום מע"מ מלקוחותיו, הרי שעוסק מורשה גובה תשלום מע"מ וחלה עליו חובת דיווח למע"מ.

גובה המע"מ עומד כיום על 17% וכל עוסק מורשה צריך להחליט האם הוא מציע ללקוחותיו תשלום סופי וסופג את עלות המע"מ או מציין שהעלות של המוצר או השירות היא לפני המע"מ.

בכל מקרה, עליו לדווח למע"מ כל חודש או חודשיים, תלוי בהכנסה, באמצעות מנהל החשבונות או רואה החשבון או בעצמו.
היתרון הבולט של עוסק מורשה הוא שהיות והוא משלם מע"מ הוא גם יכול להשתמש לקזז ממע"מ מס תשומות. הכוונה היא שהוא מקזז את ההוצאות שלו על העסק מתשלום המע"מ. למשל, תשלומים על שכירות הנכס, רכישת ציוד חיוני לעסק וכל הוצאה אחרת ישירה לעסק ובסופו של דבר, התשלום על המע"מ שלו נמוך יותר.

יש גבול לעוסק פטור

עוסק פטור אינו משלם מע"מ ולכן אין לו בעצם את הזכות לקזז הוצאות והוא צריך לגלם את ההוצאות של העסק כחלק מההוצאות השוטפות. כלומר, בתחזוקת החנות מראש הוא עשוי להרוויח פחות אם ייקח בחשבון הוצאות נלוות.
עם זאת, לא ניתן להישאר בסטטוס של עוסק מורשה אם מחזור העסקאות השנתי בשנה עולה על 99,033 ₪. ברגע שזה יקרה, תצטרכו לעבור לסטטוס של עוסק מורשה בין אם תרצו בכך או לא. שימו לב שמדובר במחזור עסקאות שנתי ולא הרווח מהעסק. כלומר, אם משלמים לכם X על העסקה התשלום הזה ייחשב למחזור ההכנסות השנתי גם אם הרווחתם עליו בפועל חצי מחרי כתוצאה מהוצאות שונות.

לעסקים עם מחזור עסקאות שנתי שנושק לסכום של 99,000 ₪ לשנה וגם כאלה שמחזור העסקאות שלהם קטן מזה אבל ההוצאות גבוהות (על ציוד, חומרים וכדומה) ישלם לרוב לשנות סטטוס כדי לקבל החזר על ההוצאות.
כמו כן, כאשר עוברים לסטטוס של עוסק מורשה, היות ומקבלים החזר על הוצאות, מתאפשר מבחינה כלכלית לפנות משאבים ולהגדיל את העסק.

בכל מקרה, חשוב לדעת שסטטוס של עוסק פטור הוא פטור בענייני מע"מ בלבד. כלומר עוסק פטור מחויב לתשלומי מיסים למס הכנסה וכן בתשלומים לביטוח לאומי. בנוסף לכך, יש בעלי מקצועות שמראש אינם יכולים להירשם כעוסק פטור כמו למשל, בעל גן ילדים או אדריכלים.

הבחירה בסטטוס עוסק מורשה או פטור תלויה במחזור העסקאות השנתי אך גם בהיתכנות הכלכלית של העסק. חשוב לבחון את היתרונות (קיזוז הוצאות) מול החסונות (תשלום למע"מ) ולהחליט מה נכון עבורכם מבחינה פיננסית ועסקית.

מתלבטים איך פותחים עוסק פטור או מורשה? מוזמנים להתייעץ איתנוענת אשד גלזר, רואת חשבון בכירה

תמונה: נדב פרנקל

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה