קריירה כמנוף לשיקום והעצמת מתמודדי נפש

קריירה כמנוף לשיקום והעצמת מתמודדי נפש

במדינת ישראל חיים הרבה מאוד אנשים המאובחנים עם בעיות וקשיים נפשיים, ואלה מהווים חלק משמעותי באוכלוסייה. חלקם מצליחים להתמודד עם הבעיות והתסמינים, בעוד אחרים פחות. עם זאת יש חתך של כ150 אלף איש ואישה הסובלים ממחלה המפריעה לתפקודם השוטף והתקין ביום יום, אך למרות הכול נאבקים במחלה על מנת להישאר חלק ברור ואינטגרלי מהחברה הישראלית. חלקם אגב, עם מחלות פסיכיאטריות- המטופלות והם תחת פיקוח ומעקב של אנשי מקצוע המסייעים להם.

מיהו מתמודד נפש – קווים לדמותו

מתמודדי נפש הם אנשים הסובלים מהפרעה, מחלה או תסמונת המשפיעה על חייהם. ברוב המקרים אלה א.נשים הסובלים מפגיעה נפשית, טראומה נפשית, או מחלה. בישראל ישנם מעל לרבע מיליון א.נשים המוגדרים מתמודדי נפש. התבטאות המחלה שלהם באה לידי ביטוי ממקור שיכול להיות נוירולוגי, נפשי או שניהם ביחד, ואלה ממתבטאים כתוצאה מטריגר (גורם משלהב כלשהו), חיצוני המצית את הסימפטומים הנפשיים והרגשיים, וגורם להתפרצות המחלה שמפריע לתפקודם היומי השוטף.

בין המחלות והמצבים הקליניים ניתן לזהות מחלות כמו סכיזופרניה (הזיות ומצגי שווא), הפרעה דו קוטבית, דיכאון, חרדה קשה, הלם קרב, ועוד.
כאמור, האתגר הגדול של א.נשים אלה הוא לחזור לקהילה לאחר תהליך של שיקום, לשלוט במחלה ובהתפרצויותיה, ולחזור לחייק הקהילה ועולם העבודה.
פעמים רבות ניתן לראות כי קריירה- כלומר עבודה קבועה, מספקים אי של יציבות עבורם.  בכך, נפרשת בפניהם הדרך לשיקום והתעלות על האתגרים העומדים בפניהם.

מהו יתרונם של מתמודדי הנפש בשוק העבודה

בשוק העבודה של היום, מסירות ולויאליות הפכו לביטויים כמעט נדירים. אם בעבר אנשים נהגו לעבוד במשך שנים רבות ולהתמיד באהבה לעבוד באותה משרה ואותו מקום עבודה, הרי שבשנים האחרונות- אנחנו עדים לשינויים גדולים בעולם התעסוקה. אנשים רוצים תנאים יותר טובים, משכורות יותר גדולות, בודקים היטב מה מציעים להם, ולפעמים מחליפים בתדירות גבוהה את מקום העבודה.

היתרון של מתמודד הנו לעבור תהליך ארוך ומעצים שבסיומו תהיה גם חזרה לקהילה ולעולם התעסוקה. אם יש משהו שניתן לשים עליו את האצבע- וזאת הודות לתמיכת המדינה ומתן סל שיקום לא.נשים אלה, היא הרצון העז שלהם לחזור ולהשתלב בעולם התעסוקה. אלה שעברו שיקום מקצועי ארוך ורוצים לחזור לשוק העבודה הם אנשים רציניים, מסורים, נאמנים כאלה שירוצו איתכם לאורך זמן וירצו להפוך לחלק מההוויה  הארגונית. לכן אלה יתרונות עצומים ביחס לשאר האוכלוסייה.

מעבר לכך, העובדה שהם מתמודדים ומכירים בבעיה שלהם, ומאפשרים למעסיקים להיכנס לעולמם ולשתף בקשיים שלהם, הרבה פעמים לוקחת את הארגון או העסק לממדים של אהבה, חמלה, אנושיות, הירתמות- ובכך שני הצדדים נתרמים מהמצב שהופך הן את המתמודד.ת והן את הארגון או העסק, להרבה יותר מסתם ארגון- כי אם לארגון עם לב ונשמה.

סיוע וביצוע התאמות

התמיכה מהעסק כולל הליווי המקצועי הם הליך חשוב במיוחד, בדרך לשילובם של מתמודדי הנפש בעולם התעסוקה. ההתאמות מצריכות הרבה פעמים ישיבה וחשיבה כיצד להפחית את העומס על מנת שכל מתמודד ומתמודדת יוכלו לתפקד במקום העבודה. לפעמים אלו התאמות בכמות השעות הנמוכה בתחילת הדרך. לאחרים זו יכולה להיות השתדלות שלא להלחיץ. יש אנשים שמבצעים עבורם התאמה רגשית- לבוא למנהל ולדווח על הקושי על מנת שיוכלו לסייע או לשחררם ממקום העבודה על מנת להימנע מהחמרה.

רגישות, אמפתיה, פתיחות לב והקשבה הן ללא ספק חלק מרכזי בדרך שיכולה לסלול את כניסתם של מתמודדים בחזרה למעגל העבודה ולזכות בעובדים טובים וחרוצים הנאמנים לארגון ולאני מאמין שלו כאות הוקרה והערכה לשילובם למרות כל הקשיים מצידו של המעסיק.

כאשר באים לקלוט מתמודד נפש , חשוב מאוד לוודא מהם יכולותיו וכישוריו, מהם הטריגרים שיכולים להצית אצלו התפרצות של המחלה, וכיצד להתאים את המשרה החל מאחוז המשרה ועד לרמת התפקיד, בצורה כזו שהקליטה תהיה כמה שיותר טובה, חלקה ומיטיבה לשני הצדדים.

תרומתם של המתמודדים לחברה ולעסקים בקריירה שלהם

בניית הקריירה של מתמודדים פותחת עבורם עולם שלם ייחודי וטוב. עבודה מייצרת עבורם מקום נוסף שאליו ניתן להגיע. הם בונים בחזרה קשרים חבריים ומתחברים לקהילה. הפעילות שלהם כולל אפקט השכר, תורמים רבות לתחושת הערך העצמי שלהם. בכך, משתפר ביטחונם העצמי, מה שלעיתים מקל על ההתמודדות גם עם המחלה והשלכותיה.

מצד שני, העסקים נהנים מעובדים מאושרים, בעלי מוסר עבודה גבוה, כאלה שיודעים להעריך ולכבד את מקום העבודה או הארגון ולא מקבלים שום דבר כמובן מאליו. אלה העובדים שיעשו את המקסימום ולו רק הודות לעובדה שקיבלו הזדמנות, וכעת הם מרגישים שהם צריכים להוכיח את עצמם, ולהיות גאים להשתייך לארגון שיש לו ייחודיות, ערכים, סובלנות ויכולת הכלה.

במישור נוסף, כאשר עובדי החברה מרעיפים אהבה, רגישות וחמלה לעובדים שהם מתמודדי נפש, ורוצים לסייע להם, הארגון כולו הופך חיובי ונרתם למשימה. אנשים מגדילים את האמפתיה ואיכפתיות, יש יותר התחשבות בזולת באופן כללי וגורף, ונוצרת פה קהילה שהיא קהילה משפחתית התורמת בצורה אדירה למבנה הארגוני של כל עסק.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה