מחסן חומרים מסוכנים: בטיחות לפני הכל

מחסן חומרים מסוכנים: בטיחות לפני הכל

אחסון של חומרים מסוכנים צריך לעמוד בתקני בטיחות מחמירים. מחסן חומרים מסוכנים הוא הפיתרון לשקט נפשי וידיעה שגם במקרה של תקלה, הפגיעה בבני אדם ובסביבה תהיה מינימלית

האמרה "בטיחות לפני הכל" נכונה בהרבה מאוד מובנים בחיים, אולם יש מקרים שהנכונות והחשיבות שלה עולות שבעתיים. כך למשל כאשר מדובר בעיסוק בחומרים מסוכנים. מדובר בחומרים כגון כימיקלים, דלקים, גז וחומרי גלם מסוכנים אחרים שעלולים להתלקח, להתפוצץ, לפזר אדים רעילים באוויר ולגרום לפגיעה אנושה בבני האדם שנמצאים בקרבתם וכמובן גם לאיכות הסביבה.

כדי למנוע סיכונים מיותרים, החומרים האמורים מאוחסנים בנפרד, בתוך מחסן חומרים מסוכנים. מחסן זה, כשמו כן הוא, נועד לאחסון של חומרים שלא יכולים להיות מאוחסנים במחסנים רגילים, בסמוך לחומרים אחרים ודורשים תנאי טמפרטורה או בידול ספציפיים.

מה מבדיל בין מחסן חומרים מסוכנים לכל מחסן אחר?

  • צורה חיצונית – מחסן חומרים מסוכנים יהיה על פי רוב בנוי בצורה שונה ממחסן רגיל. צורתו של המחסן תהיה מותאמת לחומרים שאמורים להיות מאוחסנים בתוכו.
  • טמפרטורה – חומרים מסוכנים עלולים להיות רגישים לטמפרטורות. לדוגמא, חומר שמוחזק בצורה נוזלית ובטמפרטורה חמה מייצר גזים שעלולים לגרום למחלות חמורות בבני האדם שנושמים אותם. לכן, הטמפרטורה בתוך מחסן חומרים מסוכנים תותאם באופן מדוייק לחומרים המאוחסנים בו. מהסיבה הזו יכול בהחלט להיות מצב שכל חומר יאוחסן בתוך מחסן חומרים מסוכנים שונה, וכך בכל מחסן שכזה תהיה טמפרטורה המותאמת לאותם חומרים.
  • אישורים נדרשים – כל אחד מהחומרים המסוכנים המאוחסנים במחסנים היעודיים דורש אישורי איחסון אחרים. במילים אחרות מחסן חומרים מסוכנים נדרש לעמוד בתקנים ספציפיים, בהתאם לתכולה שצפויה להיות מאוחסנת בו.
  • תחזוקה שוטפת – מנגנוני האכיפה בישראל פועלים באופן הדוק מאוד ומוודאים שכל מחסן חומרים מסוכנים עומד בדרישות המתאימות. כיוון שכך, נדרשת תחזוקה שוטפת של המחסנים כדי לוודא שאין בהם בלאי, שברים או סדקים מהם עלולים החומרים המסוכנים לדלוף ולגרום לנזקים חמורים.
  • התנהלות בסמוך למחסן – ברוב המקרים קיים איסור חמור לעשן או להדליק אש ליד מחסן חומרים מסוכנים. נקודת המוצא במקרה הזה היא שעדיף להיות בטוחים יותר מאשר להתמודד עם ההשלכות ההרסניות שיכולות להיות לתקלה או פיצוץ של חומרים במחסן מסוג זה.
  • שימוש בחליפות – מי שנדרש להיכנס לתוך מחסן חומרים מסוכנים זקוק לחליפה מיוחדת, אשר מגנה על הגוף ועל דרכי הנשימה מפני החומרים שנמצאים במחסן.

לאור הדברים, ניתן בקלות להבין מדוע מבנייה של מחסן חומרים מסוכנים היא לא עניין שאפשר להקל בו ראש. כיוון שכך, בנייה של מחסן מסוג זה נעשית על ידי אנשי מקצוע שעברו התמחויות והכשרות ספציפיות ויכולים לתת מענה מדוייק לצרכים ולבנות מחסן איכותי, אמין שישמור על העובדים בו ובקרבתו וגם על הסביבה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה