מה צריך לדעת לפני שמעסיקים מטפל סיעודי?

מה צריך לדעת לפני שמעסיקים מטפל סיעודי?

העסקת עובד זר כרוכה בבירוקרטיה סבוכה ובהוצאות נוספות מלבד שכרו של העובד. איך מתחילים, היכן ניתן לאתר מטפלים סיעודיים, מהם סעיפי ההוצאה והחובות החלים על המעביד? מדריך למתחילים.

הנושא של העסקת מטפל סיעודי פוגש אותנו בד"כ באמצע החיים, ללא הכנה מוקדמת ובצורה מפתיעה, כך שאנחנו מוצאים את עצמנו מבולבלים בתוך אינספור חוקים, אפשרויות ושיקולים כספיים. במקרה בו מצבו הבריאותי של בן משפחה מתדרדר והוא הופך לסיעודי, יש צורך למצוא פתרון טיפולי עבורו. אם הגעתם להחלטה כי אינכם מעוניינים לאשפז את יקירכם במוסד סיעודי, יהיה עליכם לדאוג לסידור טיפולי אחר עבורו.  אם שקלתם את האפשרויות והחלטתם על העסקת עובד זר לסיעוד, עליכם לדעת כי העסקת עובד זר בסיעוד כרוכה בבירוקרטיה רבה ובהוצאות נוספות מלבד שכרו של העובד.
הליך קבלת היתר להעסקת עובד זר לסיעוד עוברת דרך מספר שלבים מרכזיים: קבלת הכרה ממסדית כי האדם נמצא במצב סיעודי, הנפקת אישור להעסקת עובד זר לסיעוד ולבסוף ההתנהלות השוטפת מול העובד הכוללת ביטוח רפואי עובדים זרים.

שלב ראשון: הגשת בקשה להעסקת עובד זר בסיעוד. ההעסקה של העובד הזר מתחילה עם מילוי והגשה של טפסים רלוונטיים. אלו הם שלושה טפסים עיקריים: טופס הבקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר , טופס התחייבות המעסיק וטופס ויתור על סודיות רפואית. את הבקשה יש להפנות את הרשות להגירה והאוכלוסין במשרד הפנים. האישור ינתן על סמך מבחן תלות אותו עורך נציג מטעם הביטוח הלאומי לפונה. במקרים מסוימים רשאית הוועדה לבקש מהפונה, חוות דעת רפואית או חוות דעת סוציאלית.

שלב שני: עם קבלת האישור יפנה המטופל או בני משפחתו לאחת מלשכות הפרטיות המורשות עפ"י חוק להבאה, תיווך וטיפול בעובדים זרים בענף הסיעוד לצורך רישום עובד זר על שמו. חשוב לוודא שלשכה זו מורשית על ידי רשות האוכלוסין וההגירה בנקודת הזמן של הגשת הבקשה. את רשימה המעודכנת שלהן ניתן למצוא באתר של רשות האוכלוסין וההגירה.

תהליך התאמת המטפל הסיעודי למטופל – ללשכות הפרטיות תפקיד חשוב בהתאמת המטפל למטופל. באמצעות העובדת הסוציאלית של חברת הסיעוד, נערך ביקור בית אצל המטופל בנוכחות בני המשפחה בביקור זה נבדקים ומוגדרים צורכי המטופל. לאחר ביקור זה,  יוצרת קשר חברת הסיעוד עם מתווכים שלה בסוכנויות לעובדים זרים לסיעוד איתם יש לה קשר במדינות שונות, ומבקשת עובד זר המתאים לקריטריונים אותם הכתיבו המשפחה והעובדת הסוציאלית. התאמה טובה של מטפל למטופל יכולה לחסוך הן בבירוקרטיה של התהליך והן בעוגמת הנפש בשידוך שאינו מתאים ולתת שקט נפשי.

שלב שלישי: לאחר שנמצא העובד המתאים, יש לגשת למשרד הפנים לקבלת אשרת כניסה ואשרת עבודה  עבור העובד הזר. בפנייה למשרד הפנים נדרש לקבוע פגישה המטופל, בן משפחתו או נציג של חברת הסיעוד למלא טופסי בקשה של המנהל ולהציג מסמכים המעידים על הקשר בין המעסיק חברת הסיעוד והעובד ועל מחויבותם להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד.

שלב רביעי: דאגה לתנאים סוציאלים. יש לספק תנאים טובים ככל האפשר למטפל. ככל שהמטפל יקבל יחס טוב יותר, המוטיבציה והנכונות של לטפל יעלו באופן משמעותי. על המעביד לשלם משכורת מינימום, לדאוג לחופשות וימי מחלה, ביטוח רפואי לעובדים זרים, ביטוח לאומי דמי הבראה וכו'.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה