מהו טכומטר ומה תפקידו המרכזי?

מהו טכומטר ומה תפקידו המרכזי?

טכומטר הוא מכשיר המשמש למדידת מהירות של חומר או גוף נע. בצורתו הנפוצה ביותר הוא מודד סיבובים לדקה, והמונח נגזר מהמילים היווניות "טאכוס" – מהירות ו"מטרון" – מדידה. כיום, הוא מהווה חלק בלתי נפרד ממכוניות, אופנועים, מטוסים ומכונות תעשייתיות.

השימוש העיקרי של מד-טכומטר הוא לספק מדד למהירות של עצם מסתובב בסיבובים לדקה (RPM). ברוב סוגי הרכבים, מד המהירות ממוקם על לוח המחוונים ומציג את סל"ד המנוע. מידע זה חשוב לנהג מכיוון שהוא מאפשר לו לעקוב אחר מהירות המנוע ולבצע התאמות לפי הצורך כדי לוודא  שהמנוע מתפקד ביעילות ובבטיחות.

נהיגה בטוחה

אם מד המהירות מראה שסל"ד המנוע גבוה מדי, ייתכן שהנהג יצטרך להעלות הילוך או להוריד רגל מדוושת הגז כדי להפחית את המהירות. באופן דומה, אם מד המהירות מראה שסל"ד המנוע נמוך מדי, ייתכן שהנהג יצטרך להוריד הילוך או ללחוץ על דוושת התאוצה כדי להגביר את המהירות.

על ידי ניטור מד הטכומטר, הנהג יכול לוודא שהמנוע מתפקד בגבולות בטוחים ולמנוע נזק פוטנציאלי למנוע או לחלקים אחרים של הרכב.

שימוש בטכומטר במטוסים

במקרים רבים, טכומטר משמש גם במטוסים למדידת מהירות המנוע או המדחף. במקרה זה, מד המהירות ממוקם בדרך כלל על לוח המחוונים ומציג את כמות הסיבובים לדקה. מידע זה חשוב לטייס מכיוון שהוא מאפשר לו לעקוב אחר ביצועי המנוע ולוודא שהוא מתפקד באופן בטוח.

אם מד הטכומטר מראה שסל"ד המנוע גבוה מדי, ייתכן שהטייס יצטרך להפחית את המצערת או להתאים את גובה המדחף כדי להאט את מהירות המנוע.

שימוש בטכומטר במכונות תעשייתיות

ברוב הדגמים של מכונות תעשייתיות ניתן למצוא טכומטר דיגיטלי שמשמש לניטור המהירות של מנועים, משאבות וחלקים מסתובבים אחרים. גם כאן, הימצאות הטכומטר חיונית שכן היא מאפשרת למפעילי הציוד לעקוב אחרי ביצועי המכונות ולוודא תפקוד תקין.

אם מד הטכומטר מראה שסל"ד המנוע גבוה מדי, ייתכן שהמפעיל יצטרך להפחית את מהירות המנוע או להתאים את העומס כדי למנוע נזק.

סוגי טכומטרים

טכומטרים זמינים במגוון סוגים וסגנונות:

מכני. סוג זה של טכומטר משתמש בכבל או במנגנון אחר כדי להעביר את תנועת הסיבוב של הפיר למדד.

חשמלי. בסוג זה, הטכומטר משתמש בחיישן אלקטרוני כדי למדוד את הסל"ד של הציר ולהציג את המידע על מד.

דיגיטלי (נקרא גם מד סיבובים דיגיטלי). טכומטר מסוג זה משתמש במיקרו-מעבד כדי למדוד את הסל"ד של הציר ולהציג את המידע בקריאה דיגיטלית.

חשיבות הטכומטר

ללא קשר לסוג הטכומטר, זהו מכשיר חשוב שמשמש למדידת מהירות של עצמים מסתובבים ומטרתו לנטר ולשפר ביצועים של מנועי מכוניות, אופנועים, מטוסים ומכונות תעשייתיות.

באמצעות מדידת סיבובים לדקה, מד הטכומטר מאפשר לנהגים, טייסים ומפעילים לוודא שהציוד מתפקד באופן בטוח ויעיל, ועם מגוון רחב של סוגים וסגנונות זמינים, יש מד טכומטר שיתאים לצרכים של כל יישום!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה