לשמור על הרכב עם תחזוקה מונעת – מוסך בחדרה

לשמור על הרכב עם תחזוקה מונעת – מוסך בחדרה

כולנו אוהבים לחסוך ולהימנע מהוצאות מיותרות, אבל הגישה הזו ממש לא נכונה בכל הקשור לתחזוקה מונעת של הרכב. עובדות חשובות בנושא מביא בפנינו מנהל יורומוטורס חדרה, מרכז שירות לרכבי סיטרואן ופיג'ו.

אנו הישראלים נוהגים הרבה פעמים להניח טלאי על טלאי, בין אם מדובר בתחזוקת הבית ואפילו במצב הפוליטי. מה שאנחנו מתקשים להבין הוא שהזנחה מתמשכת של הפרטים הקטנים מובילה בסופו של דבר למשבר גדול, יקר ומורכב, שעולה בהרבה יותר כסף, דאגות, זמן והתרוצצויות. ועדיין, בעלי רכבים רבים מתלבטים לגבי התחזוקה המונעת של המכונית, ובעצם מחכים שעד שכבר אין ברירה.

כדי לקבל מידע על הנושא ולהבין את משמעותו, פנינו לאורן לזניק, מנהל מרכז השירות יורומוטורס חדרה לרכבי פיג'ו וסיטרואן. המוסך ששוכן באזור התעשייה שבדרום חדרה פועל כבר יותר משבע עשרה שנים ומטפל באלפי לקוחות מוסדיים, עסקיים ופרטיים, עם התמחות בטיפולים ותיקונים שוטפים, פחחות איכותית ותחזוקה לכל סוגי הרכב. מאחורי אורן לזניק שנים רבות של פעילות בעולם הרכב, החל ביותו בוחן טנקים בצבא, ועד לניהול מוסך לרכבי פורד ומאזדה בחיפה. מדובר בהנדסאי רכב מוסמך לניהול מוסכים ממשרד התחבורה, שהינו גם טכנאי מומחה מסיטרואן העולמית, ואיש מקצוע שחי ונושם את עולם הרכב כמעט כל חייו.

שלושה סוגי תחזוקה עיקריים

אורן לזניק הסביר לנו שברכבים, ממש כמו בבריאות, חשוב להקדים תרופה למכה. לשם כך יש להכיר שלושה מושגים: האחד הוא תחזוקה מונעת, השני הוא תחזוקת שבר והשלישי הוא תחזוקת פריטים. המונח הראשון מבוסס על טיפולי השגרה שנקבעו על ידי יצרניות הרכבים על פי הטכנולוגיות, החומרים והמרכיבים השונים שלהם, וזאת כדי לאפשר ביצועים אופטימאליים, תפקוד תקין ולשמור עליהם. בהקשר זה יש לציין כי חלפים בלתי מקוריים ובלתי איכותיים עלולים לגרום לכך שתזדקקו לטיפולים במרווחים קצרים יותר. המונח השני הוא כאמור תחזוקת שבר, שאליה מגיעים רכבים במצבים כה קשים עד שחייבים להגיע איתם למוסכים באופן עצמאי או על גבי גרר. והמונח השלישי, תחזוקת פריטים, מתייחס אל מרכיבים לא תקינים שעלולים להוביל לבלאי מואץ ולבעיות בטיחותיות.

אז מהי תחזוקה מונעת?

אורן לזניק הסביר לנו שתחזוקה מונעת מורכבת ממספר פרמטרים. הראשון הוא כמובן להגיע אל המוסך ולבצע את התחזוקה הקבועה שבה מחליפים חלקים פגי תוקף וקרובים לפג תוקף, או חלקים בלויים. לדוגמא, שמן מנוע, פילטר אוויר ופילטר שמן. חשוב להבין שבדומה למרכיבי מזון, גם החלקים האלו מאבדים עם הזמן את האיכות ומשפיעים לשלילה על הביצועים, כמו גם על מכלולים וחלקים אחרים שקשורים בהם. בנוסף, מעת לעת ולפי בדיקות טיב יש להחליף מרכיבים כמו נוזל הבלמים, ורק מסכים מורשים שעובדים בהתאם לכללי היצרן מכירים את הדרישות האלו. אם ניקח לדוגמא את נוזזל הבלמים, ברור שנוזל בלתי תקין עלול להוות סיכון ולפגום ביכולת הבלימה של המכונית.

פרמטר נוסף של התחזוקה המונעת הוא פעולות מוגדרות שמבצעים במוסך, כגון בדיקה בטיחותית על פי הוראות משרד התחבורה ולפי ההיגיון. מובן מאיליו שאחרי טיפול במרכז שירות אתם צריכים לעלות על מכונית כשירה לנסיעה ותקינה, עד שיגיע המועד הבא לקבלת טיפול שלרוב יהיה בעוד כשנה. אם כך, חובה על המוסך לזהות בלאי חריג שלא יחזיק מעמד ועלול לגרום לחוסר כשירות או לסוגיה בטיחותית, כמו גם תקלות ובעיות אחרות.

טסט לרכב – לא הפתרון!

הרבה בעלי רכבים סבורים שהטסט השנתי לרכב פותר את העניין של תחזוקה מונעת, ולא כך הוא. אורן לזניק, מנהל יורומוטורס חדרה, הסביר לנו שהטסט השנתי לרכב באמת חשוב מאוד, אך הוא אינו מחליף או פותר את נושא התחזוקה המונעת. לדבריו, יש להבין שתפקידו של הטסט הוא לבדוק את התקינות והכשירות של הרכב בזמן מסוים ולא מעבר לכך. בטסט בודקים רק תקינות, למשל של הבלמים, ולא יודעים כמה זמן נותר עד שצריך יהיה להחליף אותם. זאת בניגוד לטיפול במוסך שבו מתחברים באופן יזום למערכות הרכב הממוחשבות במטרה לבחון פעילות אופטימאלית ותקינות מוחלטת. יש להדגיש שכיום חלק נרחב ממערכות ומכלולי הרכבים נשלטים באופן ממוחשב, ולא בכל בעיה נדלקת נורת אזהרה, למשל תקלה שרק מפחיתה את הביצועים. ברור שכדאי שהמערכות האלו יפעלו באופן תקין, ואם מדובר במערכות שמתקנות טעויות נהיגה הדבר חשוב במיוחד.

מונעים את תחזוקת השבר

לדברי אורן לזניק, אחת המטרות המשתמעות מתחזוקה מונעת היא למנוע את הצורך בתחזוקת שבר, שנדרשת כאשר מכלול או חלק מסוים יצאו לחלוטין מכלל תפקוד. למרבה הצער, התקלות החמורות הללו מופיעות תמיד בזמן הכי פחות מתאים. לכן, חשוב לזכור שתקלות שבר תמיד יתפסו אותנו בהפתעה וברגעים הכי לא נוחים, שהן תמיד יובילו להוצאות יקרות בהשוואה לתחזוקה מונעת, והכי חשוב: הן עלולות להוות סכנה לכל מי שנמצא ברכב ובסביבתו. לסיכום, אורן לזניק מפציר בנו לקחת את העובדות בחשבון ולדאוג לתחזוקה מונעת של המכונית.

למידע נוסף על תחזוקה מונעת ולשיחה עם נציגי שירות, התקשרו ליורומוטורס חדרה בטלפון 04-6220610.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה