לקבל טיפול אצלכם בבית: הוספיס בית

לקבל טיפול אצלכם בבית: הוספיס בית

העלייה המשמעותית בתוחלת החיים של בני האדם מציגה בפנינו אתגרים חדשים. טכנולוגיה חדשה מתפתחת לתמיכה באוכלוסיה מבוגרת, לצד פילוסופיה שנועדה להתמודד עם המפגש עם אוכלוסייה זו. במקביל ישנם הליכים רפואיים המתפתחים לא רק במישור הטכנולוגי, אלא גם במישורים אחרים, והליכים כמו טיפולים פליאטיביים הפכו לנושא חשוב. הוספיס בית הוא עוד אחד מאותם ערוצי תמיכה חיוניים, רשת של תמיכה בקשיש, ובכלל בכל אדם הפוגש מצבים רפואיים מורכבים.

מערך של הוספיס בבית מאפשר יצירה של מרחב בטוח יותר, נוח יותר, ובריא יותר לחולה. כולנו מרגישים הכי נוח בבית שלנו, המבצר שלנו. כל מה שיש לעשות כדי לבדוק זאת זה רק לדמיין ביקור בבית חולים, שלא לדבר על שהות ממושכת של אשפוז של יום, יומיים, או תקופה ארוכה. כמעט כולנו נעדיף, אם הבחירה ניתנת, לבלות את זמננו בבית ולא בבית החולים.

היתרונות הגדולים שמציע הוספיס בית

  • אוטונומיה – מילה גדולה שמקבלת משמעות חזקה יותר כשאנו מתחילים לאבד אותה. כולנו רוצים לשמר את העצמאות שלנו, ובעוד שישנם מצבים רפואיים ומחלות שפוגעות באוטונומיה שלנו, הרי שבמצבי אשפוז, במוסד רפואי, בו אנו לא "האדונים של המרחב" כמו שאנו בבית, יש פגיעה באוטונומיה שלנו, שלא במתכוון, אלא כתוצר לוואי של הסביבה הזרה והפעולות המתבצעות בה.
  • בחירה חופשית – אנו, בני האדם, רוצים לשלוט בעניינים, לצורך תחושת הביטחון שלנו. הסביבה הזרה של בית החולים מייצרת מעין תלות שלא עושה לנו טוב. ההבנה כי מדובר במקום בו יש רופאים שמטרתם לעזור לנו אינה מספיקה, שכן האינטלקט לא תמיד יכול לסוכך על הרגש האנושי. הצורך בשליטה ובחירה, ממש כמו בתחושת האוטונומיה, חזק אצלנו, וכאשר אנו פוגשים באותם הרופאים במגרש הביתי שלנו, בבית שלנו, יש רגיעה יחסית, ביטחון יחסי שנובע משליטה בסיטואציה.
  • תשומת לב – אחד האתגרים הגדולים של הרפואה הציבורית הוא העומס הרב שהיא חווה, והצורך לגשת להמוני מטופלים כל הזמן. כשאתם בהוספיס ביתי משלכם אתם מקבלים את מלוא תשומת הלב הרפואית מהצוות שמגיע לבדוק אתכם ולטפל בכם, שכן אין שם אף חולה אחר.

הכוח הבריא שבשקט הפנימי

יתרון חשוב נוסף ששמרנו לתיאור בנפרד הוא השלווה והשקט של הבית. ישנן עדויות כי סביבה מוכרת ובטוחה תומכת בדרכים רבות בהחלמה, אפילו שלא מדובר בהליך רפואי. הביטחון והשלווה שיש לנו בבית, בטח ביחס לשהות בבית החולים, מורידים את הסטרס היחסי, וכבר ידוע למדע כי סטרס הוא מעורר מחלות חזק במיוחד.

 

הרעש הרב, התנועה הבלתי פוסקת, ובעצם כל החוויה של אשפוז בבית חולים היא לא דבר מרפא מאוד, בלשון המעטה. כשאנו חולים, אנחנו צריכים הפוגה מכל זה, וכל בדיקה או טיפול שאפשר לעשות בבית, במסגרת הוספיס בית, עדיף, שכן זה יתמוך בתהליך הריפוי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה