כל מה שרציתם לדעת על דמי לידה

כל מה שרציתם לדעת על דמי לידה

החוק בישראל מאפשר לנשים עובדות לקבל דמי לידה ולהיעזר בהן על מנת להתמודד עם התקופה הראשונה שאחרי ההיריון. במאמר הבא נסביר מה צריך לעשות כדי לקבל את הכסף ומה שאר הזכויות שמחכות לנו

דמי לידה מוגדרים על פי חוק כגמלה משלימת שכר עבור אישה עובדת שיוצאת לחופשת לידה. מתוקף החוק, מטרת הגמלה היא לפצות את היולדת על אובדן שכרה או הכנסתה בפרק הזמן של תקופת הלידה וההורות. כתוצאה מכך, התגמול מחושב לפי פרק הזמן שבו היא אינה עובדת אך גם על רקע השכר הקודם שלה.

רבים לא יודעים שנכון להיום, גברים שחולקים את חופשת הלידה עם בנות הזוג יכולים גם הם להיות זכאים לדמי לידה. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שמדמי הלידה מנוכים עדיין דמי ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומס הכנסה על פי השיעור הקבוע בחוק – בדיוק כמו עם משכורת רגילה.

החדשות הטובות הן שתוספות יוקר שמשולמות בזמן תשלום דמי הלידה נכללות גם הן בתגמול. כמו כן, עובדות הוראה שיוצאות לחופשת לידה במהלך חופשות או פגרה זכאיות לתשלום שכר בנוסף לדמי הלידה ולא על חשבונם.

כך תדעי האם את זכאית

שאלת מיליון הדולר היא מי זכאית לקבל את הכספים מהמדינה דרך המוסד לביטוח לאומי. באופן עקרוני, כל עובדת לקראת לידה ואחריה שמבוטחת בביטוח לאומי ועונה על הקריטריונים יכולה לקבל את דמי הלידה. אם נכנסים לעובי הקורה, מגלים שמדובר רק בעובדת עצמאית או שכירה המועסקת בישראל, שמלאו לה 18 שנים ושילדה לידת ולד חי או לידה אחרי 22 שבועות של הריון.

במידה ומדובר בעובדת שכירה שמועסקת בחו"ל, היא תהיה זכאית לדמי לידה מטעם המוסד לביטוח לאומי רק אם היא תושבת ישראל שמועסקת מעבר לים על ידי תושב ישראל ועם חוזה עבודה שנקשר בבירור לישראל. אפשרות אחרת היא שמדובר באזרחית ישראלית, שמועסקת בנציגות ממשלתית במעמד ארעי ואין לה בן זוג שהוא אזרח חוץ או מועסק על ידי אחד כזה.

הגדרות אחרות שלגביהן כדאי ליצור קשר עם נציגי המוסד לביטוח לאומי קובעות כיצד בני זוג של יולדות, בני זוג מאותו מין והורים מיועדים בתהליך פונדקאות יכולים לקבל דמי לידה. במקביל, ישנן תקנות שחלות על הורים מאמצים ועל הורים אומנים.

איך מחשבים את הסכום?

דמי הלידה משולמים לפי השכר ועד תקרה מסוימת. עבור עובד שכיר, דמי הלידה מחושבים לפי מלוא הכנסת העובד ב-3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הוא יצא לחופשה לחלק ל-90, או לפי ההכנסה בחצי השנה שקדמה לאותו יום לחלק ל-180 – הגבוה מביניהם.

עבור עצמאי, דמי הלידה מחושבים לפי ההכנסה ששימשה כבסיס לחישוב דמי הביטוח ב-3 החודשים שקדמו לחופשת הלידה או ב-3 החודשים בתקופה המקבילה אשתקד.

תמונה: Pexels

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה