כיצד משחק והנאה מלמדים ילדים מהי אחריות

כיצד משחק והנאה מלמדים ילדים מהי אחריות

הילדים שלנו נמצאים במסגרות חינוכיות רוב שעות היום; אך מעבר לתכנים הלימודיים – כיצד נוודא שהם מקבלים גם את התכנים החינוכיים הנאותים? כיצד נוודא שהם לומדים לעבוד יחד בשיתוף פעולה? פקטור מכריע לפיתוח האישיות והקשרים הבין אישיים בהמשך.

מחקרים שנעשו בתחום הפסיכולוגיה, מצביעים על כך שאנו נוטים ללמוד ביעילות רבה יותר כאשר התוכן מועבר בצורת משחק והנאה. זה נכון לגבי כל תוכן לימודי או חינוכי שתרצו להעביר, כולל הקניית הערכים הרצויים להשתלבות הילד בחברה שסביבו.

כיצד ניתן לעשות זאת בפועל?

"משחקי גיבוש מאפשרים לילדים לקבל הזדמנות להביע את עצמם, וללמוד מיומנויות כגון עבודת צוות, שיתוף פעולה בתוך קבוצה וכן כיצד לחשוב בצורה יצירתית", אומר אופיר אורן, מקים ומנהל חברת הולה הופ ימי כיף וגיבוש. "תוך כדי משחק והנאה, פעילויות וסדנאות גיבוש לילדים בונות תקשורת בין ילדי הכיתה, מפתחות כישורים חברתיים ומקנות את הערכים שאנו רוצים להעביר".

כאשר משחקים האחד עם השני, נמצאים במצב פתוח לקבלת ערכים, מיומנויות ועוד. בעולם הפסיכולוגיה החיובית קוראים לזה "זרימה" (Flow). זרימה היא מצב של קשב גבוה ללא מאמץ, תוך כדי תחושה של חופש ושחרור. דוגמה טובה לזרימה היא צפייה בטלוויזיה – כל תשומת הלב מופנית אליה בלי מאמץ, ועל הדרך גם סופגים את התכנים המועברים אלינו בקלות.

כאשר מגיעים למצב זרימה, ניתן לצאת מאזור הנוחות שלנו ולהתמודד בקלות עם מצבי אתגר כגון קבלת החלטות, שיתוף פעולה עם אנשים אחרים, התמודדות עם משברים, הפגנת מנהיגות ועוד. כדי להגיע למצב של זרימה, האדם חייב להרגיש שהמשימה העומדת בפניו קלה לביצוע ואף משלבת הנאה.

בצורה כזו ניתן להעביר ביעילות גבוהה ביותר תכנים לימודיים, ערכיים וחינוכיים. קחו לדוגמה הפעלות ופעילויות לימי הולדת. אומנם אפשר בהחלט להתרכז אך ורק בחגיגת האירוע נטו, ולתת לילדים לעשות מסיבת יום הולדת סטנדרטית. אבל אם נרצה, על הדרך נוכל גם להקנות לילדים סט שלם של ערכים חינוכיים – והכול תוך כדי משחקי יום הולדת, שיתוף פעולה והנאה. שניים במחיר אחד.

פסיכולוגיה חיובית בשטח

אחת הדרכים הטובות ביותר להגיע למצבי זרימה ויציאה מאזור הנוחות, היא באמצעות פעילויות ODT בשטח (קיצור של Out Door Training). פעילויות שטח לילדים הן דבר נפלא – כולם משתתפים ולוקחים חלק במשחקי אתגר, חשיבה ואסטרטגיה, והאופי האמיתי של כל ילד בא לידי ביטוי. כל זאת מתבצע ללא תחרותיות, ותוך שימת דגש על אחריות, עבודה בצוות וכל ערך חינוכי אחר שנרצה להקנות למשתתפים.

משחקים והנאה הם דרך מצוינת להקניית ערכים גם אצלנו, המבוגרים. ימי כיף וגיבוש לעובדים ולארגונים מאפשרים יציאה משגרת העבודה, התנסות במשימות מהנות וחיזוק הקשרים בין חברי הצוות / הקבוצה. ימי כיף למשפחות גם הם דבר נפלא, שמצליח לאחד ולגבש בין בני משפחה רבים לכדי יחידה מלוכדת אחת – בלי לשכוח ליהנות (והרבה!).

אז בפעם הבאה שאתם רוצים ללמד את ילדיכם ערכים, הן הורים והן מורים בבתי ספר – גשו לכך בצורת משחק, גיבוש והנאה. כמובן שצריך לתכנן מראש אילו פעילויות ומשחקים יבוצעו בתהליך, אבל בהחלט מובטחת לכם ולילדים חוויה מהנה, מעשירה ומלאת תוכן ערכי.

להזמנת סדנאות וימי גיבוש צרו קשר עם הולה הופ: 052-500-5252

צילום: Pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה