יום כייף בצפון

יום כייף בצפון

התחושה המטורפת של קלילות וראש צלול שנובעת מטיול בשבילי החורש, טיפוס בנוף ההררי או השתכשכות במי מעיין זכים – היא אחת החוויות הקסומות ביותר שממתינה לכם במהלך יום כייף בגליל הירוק והיפהפה שלנו.

אם כבר הזמנתם צימר בצפון לבילוי חופשה מענגת, קחו בחשבון שבנוסף לתענוגות שמזמן לכם הטבע עצמו, צפויות לכם גם לא מעט הרפתקאות באטרקציות מדהימות, שחלקן בנו עבורכם בני אדם, כמו רפטינג בנהר, טיסה בכדור פורח, אחלקרח, רכיבה על סוסים, נסיעת שטח בטרקטורונים או בג׳יפים, ועוד…

ליציאה למרחבי הטבע יש כמה יתרונות מובהקים, כפי שמציעים כמה מחקרים מדעיים, או כמו שאמר פעם ג׳ון מיור (John Muir), אבי הפארקים הלאומיים: ״הדרך הברורה ביותר אל היקום עוברת דרך פְּרָאוּת היער״.

טיולים בטבע מגדילים את טווח הקשב שלכם

המתח התמידי והמראות המאפיינים את החיים המודרניים, נחשבים בעיני רבים כגורם שמשפיע לרעה על היכולת לשלוט בתשומת הלב שלנו. אבל לשהייה בטבע יש יכולת לתקן זאת.

מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן מצא כי גם לצפייה בצילומי טבע יכולה להיות השפעה חיובית. אמנם לא באנו להמליץ על טיול מתוך הכורסה הביתית, אבל נראה שכשמדובר בחשיפה לטבע, גם זה עובד.

טיולים בטבע מרחיבים את היצירתיות

מחקר שנערך באוניברסיטת קנזס מצא כי הטבע מסייע לא רק להגדלת טווח הקשב, אלא גם לעידוד ניכר של היצירתיות, בשיעור של עד 50 אחוזים. מחקר זה מדגיש כי היתרונות הללו נצברים לא רק לאחר טיול ביער או בהרים, אלא גם לאחר שחיים מספר ימים בטבע.

יראת כבוד תעשה לכם רק טוב

ההתבוננות על נופי הטבע המרהיבים של מרחבי הגליל תורמת רק לחשבון האינסטגרם שלכם. היראה, שמעוררים מקומות קסומים אלה, תורמת גם לכם. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד קישר בין יראת הכבוד שמעורר הטבע לבין:

  • שיפור הסבלנות
  • עניין גובר בסיוע לאנשים אחרים
  • סיפוק גדול יותר בחיים

טיולים בטבע מעודדים מיינדפולנס (Mindfulness)

המונח ׳מיינדפולנס׳ עשוי להיות טרנדי מעט כרגע, אבל התפיסות העומדות בבסיסו הן ישנות כמו ההיסטוריה האנושית.

האימון במיינדפולנס מעריך הפניית תשומת לב מכוונת:

  • לצלילים
  • לריחות
  • לשינויי האור
  • ולפרטים אחרים בסביבה

תשומת לב זו הופכת למהנה, קלה, וכמעט בלתי נמנעת, כאשר אתם נמצאים בחיק הטבע.

טיולים בטבע מציעים איפוס מחדש

יתרון חשוב שרבים מאתנו מצפים ליהנות ממנו לאחר טיול, הוא איפוס או ריסט (reset) – עלייה בהתלהבות ובחיוניות שלנו שלא מתנדפת כאשר אנחנו חוזרים לחיי היומיום הלחוצים שלנו.

מסתבר שטיולים בטבע מציעים בדיוק את זה. מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת רוצ׳סטר מצא קשר ישיר בין זמן השהייה בטבע לבין עלייה באנרגיה ובחיוניות.

האוויר בריא יותר

זה לא סוד שברוב הזמן, אנחנו מבלים בתוך מבנים, בעבודה או בבית. ריכוזי המזהמים בתוך הבניינים עלולים להיות גבוהים פי 5-2 מאשר ריכוזי המזהמים החיצוניים. כאשר אתם נכנסים לעומק הנוף הטבעי, ברמת הגולן או במפל התנור ליד מטולה, איכות האוויר מתחילה להשתפר יותר ויותר.

גם אור השמש מיטיב אתכם

אמנם, ידוע שקרינת UV מהשמש עלולה לגרום לבעיות בריאות, אבל היא גם חיונית לבריאות טובה.

למעשה, היתרונות של קרני ה-UV עשויים להיות גדולים יותר מהסיכונים שלהן. מחקר שערך ארגון הבריאות העולמי מצא כי חשיפה נאותה לאור השמש עשויה להפחית:

  • את שכיחות הפגיעות העיקריות בשלד ובשרירים
  • את שכיחות המחלות האוטואימוניות
  • ואת השכיחות של סוגים מסוימים של סרטן

כשאתם יוצאים לשמש, הקפידו לא לקבל כוויות על ידי שימוש בכובע ובקרם הגנה יעיל וצאו ליהנות מכול היתרונות שמציע לכם אור השמש, ובחינם.

טיולים בטבע יכולים לשפר את מצב הרוח שלכם

חוקרים באוניברסיטת דיוק, מצאו שהליכה באופן קבוע נמצאה יעילה יותר להפחתת תסמיני דיכאון, מאשר תרופת זולופט (Zoloft) נגד דיכאון.

אבל נראה שלא רק ההליכה גורמת לתופעה חיובית זו:

המחקר של דיוק כימת את ההשפעות המשמעותיות של הליכה 3 פעמים בשבוע, אך מחקר שנערך באוניברסיטת רוצ׳סטר מצא כי השפעות אלה מועצמות עוד יותר, כאשר ההליכות מתקיימות בחיק הטבע.

זו לא רק ההליכה עם חברים שגורמת לכם להרגיש חיות רבה יותר, כפי שמציין המחקר, זו גם השהיה בטבע. אז כאשר תצאו לטיול טבע במהלך יום כיף בצפון, היתרונות הרבים ימשיכו להצטבר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה