יבוא מקביל – המדריך המלא

יבוא מקביל – המדריך המלא

החל משנות ה-70 המחוקק הישראלי קבע כי ניתן לבצע יבוא מקביל של מוצרים ומותגים שונים. בעלי הזכויות והיבואנים הרשמיים אינם שמחים מנושא היבוא המקביל, ויש גם יצרנים המעדיפים לעבוד רק עם יבואן רשמי כיוון שהיבוא המקביל גורם להם לסיבוכים משפטיים, להתרת חוזים ולחוסר שליטה בארגון.

עבור הצרכן הישראלי, יבוא מקביל הוא נושא חשוב בגלל יוקר המחיה. באמצעות יבוא מקביל מיצרנים סיניים מובילים או מיצרנים במדינות אחרות הצרכן הישראלי יכול לרכוש מותגים אהובים ומועדפים עליו במחיר זול יותר בהשוואה למחירים של אותו מוצר דרך היבואן הרשמי. למעשה, עם השנים נוצרה תחרות אינסופית בין היבואנים הרשמיים ליזמים העוסקים ביבוא מקביל. אמנם, הישראלים נהנים משוק חופשי ותחרותי בעקבות התחרות, אך היבוא המקביל עלול לגרום גם למתח רווחים נמוך ולחוסר כדאיות כלכלית.

מה זה יבוא מקביל?

יבוא מקביל הוא למעשה יבוא של מוצרים ומותגים שנרכשו מהיצרן בסין או במדינה אחרת עבור מדינה אחרת. יצרנים גדולים ובמיוחד מותגים מובילים, לרוב מעדיפים לחתום על הסכם בלעדיות עם יזם או יבואן אמין במדינה מסוימת, כך הם יכולים לפקח על שיווק המוצרים על ידי היבואן הרשמי והם זוכים לגורם מוסמך ומקצועי הדואג לפרסום מקומי, לחיזוק המותג, לשיווק בדרכים יעילות ועוד.

ברוב המקרים, המותגים מוכרים את המוצרים שלהם דרך היבואנים הרשמיים ברמות מחיר שונות, בהתאמה למצב הכלכלה ולכושר הקנייה של הלקוחות הפוטנציאליים. זו פרצה המאפשרת ליבואנים לא רשמיים לרכוש סחורה של היצרן במדינה אחרת, כמובן ממדינה בה המחירים זולים יותר בהשוואה למחירי המותג בישראל, בדרך זו הם יכולים למכור את הפריטים השונים במחיר זול יותר בהשוואה למחירי המוצר דרך היבואן הרשמי.

לכל מדינה יש כללים שונים לגבי חוקיות ומדיניות הייבוא המקביל, ויש להתייחס לכך בעיקר כאשר מייבאים מוצרים בייבוא מקביל מסין, כיוון שיש מגבלות שונות, מכסות יבוא ועוד.

בישראל ישנם חוקים ברורים הנוגעים ליבוא מקביל, כך לדוגמה ניתן לעשות שימוש בסימן המסחרי של המותג, אך אין לנצל מבצעי פרסום ושיווק של היבואן ואסור להטעות את הצרכנים ולטעון כי הסחורה יובאה ברשות המותג ומטעמו. כמו כן, יש מכסות יבוא, מסים שונים ועלויות נוספות שכדאי להתייחס אליהן לפני היבוא המסחרי כדי לבדוק כדאיות כלכלית ולצורך תמחור.

ייעוץ וליווי מקצועי בהליך יבוא מקביל

אם החלטתם לבצע יבוא מקביל של סחורה המיוצרת בסין, כדאי לפנות לחברה מקצועית המספקת מעטפת שירותים רחבה ומקיפה ליבוא מסחרי מסין. בעזרת החברה אפשר לנהל מו"מ מול היצרנים בסין, לרכוש סחורה ממשווקים שונים ולייבא את הפריטים השנים לישראל. חברת SW TRADE היא החברה המובילה בתחומי ייצור ו/או יבוא מסין, לחברה יש משרדים בסין ובישראל וצוות מיומן המעניק ייעוץ בנושאי יבוא מסחרי, רגיל או מקביל, שילוח בינלאומי, אבטחת איכות במפעלים, איתור ספקים ועוד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה