טיפים חשובים לפתיחת עוסק פטור

טיפים חשובים לפתיחת עוסק פטור

ההחלטה לפתוח עסק יכולה להיות מרגשת ורבים מתלבטים ותוהים לגבי גובה ההכנסות הצפויות ובהתאם למיסים שיהיה עליהם לשלם. אלו אשר רוצים להתחיל את דרכם בהדרגה, אלו שפונים למגזרים פרטיים ואלו שמחפשים הכנסה נוספת, יכולים להתחיל כעוסק פטור.

המשמעות של עוסק פטור היא שאין צורך לשלם מע"מ ובהתאם אין זיכוי במע"מ. עסקים אשר הכנסתם השנתית לא עולה על תקרת ההכנסות המותרת לעוסק פטור ושאינם נכנסים תחת רשימת העסקים שחייבים לפעול כעוסק מורשה, יכולים לבחון את הפעילות שלהם בהדרגה ומינימום התעסקות מול הרשויות.

התנאים לפתיחת עוסק פטור

עוסק פטור הוא עסק לכל דבר כשבעליו חייב בדיווח לרשויות המיסים. כדי לפעול בצורה חוקית יש לפתוח עסק ברשויות והשלב הראשון הוא בדיקה כי העסק יכול להיות פטור. ישנם שני קריטריונים אותם יש לבחון בעת הפתיחה. הראשון נוגע לתקרת ההכנסות כשאלו שונות מרווחים ומתייחסות לכל הכסף שייכנס במסגרת העסק. אם נראה כי ההכנסות צפויות להיות נמוכות מהתקרה המותרת באותה השנה אפשר לבדוק אם לא חלה מגבלה על הגדרת הפטור.

ישנם נותני שירותים אשר לא יכולים להיכנס תחת הגדרת עוסק פטור ושחייבים להיות רשומים כעוסק מורשה. בתוך רשימה זו נכנסים עורכי דין, רואי חשבון, רופאים, פסיכולוגים, אדריכלים, טכנאים, מהנדסים, מתורגמנים וכותבים, שמאים ומודדים, בעלי מעבדות. יש לבדוק את הרשימה ולבחון כי בעל העסק אינו מוגבל בפתיחתו. אם אין מגבלה, אפשר לעבור לשלב הבא ולפתוח את העסק ברשויות המס.

לצורך הכתבה זו קפצנו ל-OPAL – משרד רואה חשבון, על מנת להבין מהם הצעדים הנכונים ולקבל מידע מפורט על התהליך >> .

פתיחת עוסק פטור ברשויות המס

פתיחת עסק מתבצעת מול שלוש רשויות ובסדר הבא: מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי. יש להגיע אל משרדי המע"מ הקרובים לכתובת העסק עם המסמכים הבאים: תעודת זהות, חוזה שכירות או בעלות על הנכס, תעודת הסמכה מקצועית (אם קיימת) ואישור ניהול בנק. יש למלא טופס 821, להגישו ולקבל אישור הקמת עסק במע"מ.

עם כל המסמכים ואישור הקמת העסק יש לפנות למשרדי מס הכנסה ושם למלא טופס 5329 ובסיום לקבל אישור לפתיחת העסק. בסיום יש לפנות עם כל המסמכים והאישורים לביטוח לאומי, למלא טופס 6101 ולאחר הגשתו ואישור הפתיחה אפשר להתחיל להתנהל כעוסק מורשה. יש לציין כי היום ניתן לבצע פעולות רבות גם באינטרנט וכי גם במקרה של עוסק פטור יש לשקול לפעול לרואה חשבון שיוודא שהתהליך מתבצע כהלכה.

ניהול ודיווחים של עוסק פטור

ברגע שהעסק הוקם ברשויות אפשר להתחיל לפעול בצורה חוקית ותקינה. העסק יכול לספק שירותים או מוצרים ובתמורה לקבלת התשלום עליו להפיק קבלה. העסק לא מפיק חשבונית כיוון שהוא לא גובה מע"מ ואם הוא רוצה הוא יכול להוציא דרישת תשלום (לתשלום עתידי). בכל מקרה את הקבלה יש למסור רק לאחר קבלת תשלום ועליה יש לדווח בסופו של דבר לרשויות.

ישנם שני הבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה. הראשון הוא שהעסק לא משלם ולא מזדכה במע"מ. השני הוא בדיווח כאשר יהיה עליו לדווח על כל ההכנסות אחת לשנה ואת הדיווח ניתן להגיש במשרדי הרשויות, באינטרנט ודרך משרד רואה חשבון בוחן כי כל הנתונים תקינים לפני הגשת הדו"ח. יש לציין כי כל עסק חייב לדווח על הכנסותיו והוצאותיו ועוסק פטור אינו שונה בכך.

עוסק פטור מול עוסק מורשה – יתרונות וחסרונות

רבים מתלבטים האם עליהם לפתוח עוסק פטור או מורשה. הדילמה לא צריכה להתייחס רק לגובה ההכנסות אלא גם לאופי העסק. עסקים אשר פועלים מול מגזרים פרטיים ובתוך כך מפעילי ימי הולדת, אמנים, חלק מהמטפלים (אלו שלא נמצאים ברשימת העוסקים שצריכים לפעול תחת עוסק מורשה) ודומיהם, יכולים להרוויח מכך שהם עוסק פטור. אי-גביית מע"מ יכולה להקל על הלקוח באופן משמעותי ולהפוך את העוסקים לאטרקטיביים מבחינת המחירים שלהם.

לעומת כל אלה, עסקים אשר לקוחותיהם הם עסקים, יכולים דווקא להרוויח מהקמת עוסק מורשה גם אם הדבר אומר שיהיה עליהם להגיש דו"ח אחת לחודשיים. עוסק מורשה לא רק גובה מע"מ אלא גם מזדכה עליו, מה שאומר שבעבור כל רכישה המיועדת לעסק ניתן להגיש בקשה להחזר מע"מ. הוצאות כמו רכישת מחשב חדש, ציוד עבודה ועוד, היא הוצאה מוכרת שיכולה להצטבר ולהיות משמעותית עבור העסק.

טיפים לעוסק פטור

פתיחת עוסק פטור יכולה להיות פשוטה יחסית וכך גם ההתנהלות השוטפת. כל שיש לעשות הוא להגיש קבלה עם קבלת התשלום, לשמור את ההוצאות וההכנסות ולהגיש דו"ח אחת לשנה. עם זאת תמיד כדאי לדעת כיצד נכון להתנהל והטיפים הבאים יעזרו לכל עוסק פטור:

הכירו את הזכויות והחובות

עוד לפני פתיחת העסק כדאי להכיר את הזכויות והחובות. עוסק פטור יכול להציע יתרונות רבים וחשוב להכיר אותם וגם את המגבלות. אפשר להתייעץ מראש עם רואה חשבון, לבחון את הרעיון העסקי ולהבין את המשמעות של הקמת העסק.

עבדו בצורה פשוטה

בחנו כבר בתחילת הדרך את האפשרויות העומדות לרשותכם מבחינת דרך הפעילות החשבונאית. יכול להיות שתרצו לנהל פנקס חשבונות אך אם אתם לא עובדים בשטח רוב הסיכויים שיהיה לכם קל יותר להתנהל באמצעות תוכנה להפקת קבלות.

שלמו בזמן

העובדה שאתם עוסק פטור מעניקה לכם פטור מתשלום מע"מ אך לא מתשלומים לביטוח לאומי ולמס הכנסה. חשוב מאד שתקפידו לבצע את כל התשלומים ובזמן כדי להימנע מקנסות ואיחורים. בנוסף לכך חשוב להגיש את הדו"ח השנתי בזמן ורצוי בעזרת רואה חשבון שיבחן את הזכויות, החובות וההזדמנות שלכם.

התנהלו כעסק לכל דבר ועניין

יכול להיות שאתם רוצים להישאר תחת עוסק פטור ויכול להיות שזו רק תחילת הדרך שלכם. כך או אחרת, אם יש לכם עסק קטן כמו סוכנות נדל"ן קטן או כל עסק קטן אחר – אתם חייבים להתנהל כעסק לכל דבר כולל שיווק, ניהול לקוחות, רישום הכנסות והוצאות ובחינה חשבונאית אחת לתקופה. אתם רוצים להיות רווחיים ולפעול ביעילות ואין זה משנה האם אתם משלמים מע"מ או לא.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה