טיפול בגלי הלם לכאבי דורבן

טיפול בגלי הלם לכאבי דורבן

מהו דורבן וכיצד הוא נגרם? מהם התסמינים של דורבן בכף הרגל, מהן שיטות הטיפול והאם יש סיבוכים אפשריים? איך מאבחנים את הבעיה ומדוע כדאי לטפל בדורבן באמצעות מכשיר גלי הלם? לפניכם מדריך מפורט על דורבן ושיטת הטיפול היעילה והמומלצת ביותר למניעת כאבים ולפתרון הבעיה.

מהו דורבן בכף הרגל?

דורבן בכף הרגל, נקרא על יד הרופאים מחלת החיתולית הכפית (באנגלית: Plantar Fasciitis), הוא למעשה הכינוי של דלקת המתפתחת בחלק התחתון של העקב. הדלקת מתפתחת בחיבור בין רצועת החיתולית הכפית לחלק הקדמי והתחתון של עצם העקב, זו רצועה ארוכה ויחסית רחבה הנמתחת לכל אורך תחתית כף הרגל ותפקידה לקשר בן העקב לאצבעות ולתמוך בקשת.

גורמי הסיכון לבעיה הם שונים, לרוב הדלקת מתפתחת כתוצאה מעומס יתר באזור, בעיקר אצל אנשים העומדים פרקי זמן ממושכים, וגם בקרב מי שמרבה לקפוץ, לרוץ, לעמוד בעבודה, ללכת על משטחים קשים וכדומה. בקרב הסובלים מדורבן ניתן למצוא מורים, מוכרים בחנויות, מלצרים, עובדי מפעלים שחייבים לעמוד פרקי זמן ארוכים, שחקני כדורסל וכדורגל, אצנים, רקדניות ועוד.

גורמי סיכון נוספים לדורבן בכף הרגל הם:

  • השמנת יתר הגורמת לעומס ולחץ רב על הרצועה וכף הרגל.
  • כפות רגליים שטוחות (פלטפוס).
  • כפות רגליים עם קשת גבוהה מהרגיל.
  • נעילת נעליים ישנות או נעליים שאינן מתאימות למבנה כף הרגל.
  • פעילות גופנית מאומצת.
  • עומס יתר באימוני ספורט (חובבני או מקצועי).
  • גיל (השכיחות של דורבן בכף הרגל גוברת עם הגיל, בעיקר בטווח הגילים 40 עד 60).

אבחון וטיפול בדורבן

תסמיני דורבן בכף הרגל הם כאבים באזור העקב, בעיקר לאחר מנוחה ממושכת או קימה מהמיטה לאחר שינה בלילה. יש החווים כאב עמום ויש החווים כאב חד המזכיר דקירה, לעיתים מרגישים צריבה באזור. בדרך כלל סובלים מכאבים חזקים בשעות הבוקר ולאחר השינה, אך הכאב עשוי להופיע גם אחרי עמידה ממושכת, טיפוס במדרגות או קימה לאחר ישיבה ארוכה.

האבחון מבוסס על תשאול המטופל ואפיון תלונותיו, בדיקה הרקע ההיסטורי הרפואי של המטופל ובדיקה גופנית. באמצעות מישוש האזור ולחיצות אפשר לאתר את מיקום הכאב העשוי להצביע על הבעיה. במקרים מסוימים הרופא ישלח את המטופל לבדיקת אולטרסאונד או לצילום רנטגן, יש מקרים בהם צריך לעבור בדיקת MRI, ולרוב יש לעבור גם בדיקת דם כדי לשלול בעיות ומחלות אחרות.

יש מספר שיטות טיפול בדורבן, בדרך כלל ממליצים על מנוחה וקומפרסים עם קרח במשך כ-20 דקות, לפחות שלוש פעמים ביום. אפשר לשלב גם מסאז' מקומי באזור או לטפל באמצעות דיקור. מומלץ להפחית את כמות האימונים לתקופה מסוימת כדי להפחית עומס על הרצועה והעקב, חשוב לנעול רק נעליים נוחות, בהתאם לצורך כדאי להתאים מדרסים מסיליקון. יש מקרים בהם הרופא יציע טיפול תרופתי.

אחד הטיפולים היעילים ביותר הוא באמצעות גלי הלם, עדיף בשילוב תרגילי פיזיותרפיה. באמצעות סדרת טיפולים על ידי מכשיר גלי הלם מטפלים ביעילות בדלקת ומפחיתים משמעותית את הסיכון שהבעיה תחזור בעתיד. זהו טיפול יעיל, ללא כאב או תופעות לוואי, הטיפול מהיר אך כדאי לשלב פיזיותרפיה ובהתאם לצורך גם אולטרסאונד.

טיפולי פיזיותרפיה, לרבות טיפול באמצעות כלי הלם, כדאי לעבר רק במכון ארגופלוס. המכון הוקם על ידי מאיר אפל – פיזיותרפיסט מוסמך ובעל ניסיון עשיר וידע רב. אפל השתתף בקורסים ובהשתלמויות מקצועיות רבות בארץ ובעולם, הוא מתמחה בשיטות טיפול מתקדמות ואיכותיות ומציע סיוע לכל המטופלים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה