חרדה חברתית – פחד סביבתי

חרדה חברתית – פחד סביבתי

 

 

 

 

 

 

 

 

כל אדם צריך להתמודד בסביבת אנשים שונים במהלך היום: בבית עם בני המשפחה, בעבודה עם הקולגות, בסוף היום עם החברים ועוד. באופן טבעי יש לנו מקומות שבהם יותר נח לנו ליהנות, להשתחרר, לדבר ולהיות "עצמינו". אך בחלק מהמקומות אנחנו לפעמים חשים לא מחוברים לסביבה ואנחנו חשים שלא נח לנו. במקומות לא נוחים באופן טבעי אנחנו ננסה לא להיות במרכז העניינים, ונחפש לנו פינה נוחה שבה לא ניזום קשר עם אדם זר. השינויים ההתנהגותיים שלנו בין סביבה נוחה לחדשה הם טבעיים. אצל חלקנו השינויים יהיו ממש גדולים (ביישנים, או אנשים שסובלים מחוסר ביטחון עצמי), אצל חלק, לא תהיה תחושה לא נעימה בסיבה חדשה כלל. ישנה קבוצה נוספת של אנשים, אנשים שמתקשים מאוד כמעט בכל מצב חברתי. אנשים אלה סובלים מסוג מיוחד של חרדה שנקראת "חרדה חברתית". חרדה זו משפיעה כמעט על כל תחומי החיים, ופוגעת משמעותית בחיי החברה. איך אפשר לזהות את חרדה זו? מתי כדאי לבצע טיפול בחרדות וכיצד?

 

 

הימנעות חברתית, פחד מסביבה לא מוכרת

 

כדי להבין מה היא אותה חרדה חברתית, ראשית עלינו לדעת מה היא "חרדה" במובן הרחב של המילה. חרדה ("חרדה כרונית") היא מצב נפשי שמתפתח כתוצאה מלחץ. בעוד שהרבה אנשים מצליחים להתמודד עם הלחצים שלהם,קיימת קבוצה גדולה של אנשים ש"סוחבים איתם" את הלחץ מיום ליום, והוא רק הולך וגובר. כשהנפש מגיעה למצב שהיא "לא יכולה להילחם" יותר באותם לחצים, פורצת החרדה. מצב כרוני של תחושת אימה וסכנה מידית, ללא הסבר ללא סיבה וללא צורך. אדם שסובל מחרדה ירגיש מאוים מבולבל ו"חנוק", הדופק יעלה והוא יתחיל להזיע. מצב זה יוציא את אותו אדם משגרת היום, ולא תהיה לו אפשרות להמשיך בעיסוקים שלו עד סוף ההתקף. ההתקפים האלו פורצים כתוצאה מחשיפה לגורם לחץ ("טריגר"), כאשר לכל חרדה קיים הטריגר שלה. הטריגר של חרדה חברתית הוא הסביבה. האנשים שסובלים מחרדה חברתית מרגישים מאוימים בסביבות חברתיות לא מוכרות, דבר שמוביל להתקף חרדה. אותם אנשים מנסים להימנע מלהגיע לאירועים חברתיים, מסיבות, ומפגשים עם אנשים שהם לא מכירים, כדי להתחמק מהפחד.

 

אפשר לשים לזה סוף

 

החרדה החברתית פוגעת אנושות בחיי החברה, הזוגיות, והעבודה. אנשים שסובלים מחרדה זו מתקשים לייצר קשרים חדשים, ולשמר קשרים ישנים. במידה וחרדה זו לא מטופלת, היא יכולה בקלות להתעצם ולבודד את אותו אדם. במידה ואתם חוששים כי אתם או מישהו שאתם מכירים סובל מחרדה חברתית, מוטב לפנות לפסיכותרפיסט, ולהתחיל טיפול נפשי.

 

תזכרו כי אפשר לחיות ללא החרדה, וליהנות מחיי חברה רגילים ומאושרים. עם עזרה נכונה ניתן ליהנות מחיים טובים ונורמטיביים..

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה