ויסות חושי – אפשר להתגבר על זה

ויסות חושי – אפשר להתגבר על זה

אם ילדכם אינו בוכה כשהוא נופל, אינו חש את טעמו המתוק של השוקולד בביס הראשון – ייתכן שיש כאן בעיה. בעיה זו מאובחנת לרוב בשם "הפרעה בעיבוד החושי". ויסות חושי עלול לתפוס אותנו ברגע בו אנו לא מוכנים. אנשי מקצוע רבים בתחום החינוך, בריאות נפש והבריאות אינם מצליחים עד היום לזהות את הסימפטומים ומעניקים טיפול לקשיים החברתיים, המשפחתיים והרגשיים וכך בעצם מפספסים את עיקר הבעיה. כתוצאה מכך, רבים הם הילדים שלא מקבלים את הטיפול המתאים ומוגדרים באופן אוטומטי כבעלי לקויות ובעיות קשב וריכוז.

הסוגים השונים של ויסות חושי

ויסות חושי מתחלק לסוגים שונים בהתאם למערכות בגוף עליהן הם משפיעים:

  • חוש הראייה – מערכת ויזואלית: רשתית העין מקבלת מסרים הקשורים בראייה, מהסביבה. תופעת הויסות החושי גורמת לקצרים במסרים אלו.
  • חוש המישוש – מערכת טקטילית: התופעה גורמת לכך שהאדם לא ירגיש מגע על פני העור, החל מטמפרטורה, כאבים, לחצים ועוד.
  • מגע עמוק – מערכת פרופריוצפטיבית: המערכת האחראית על מנח הגוף, לחץ, מתח, תנועות ותנוחות של אברי הגוף. המסרים המתקבלים מהקולטנים הנמצאים בשרירים ובגידים בנוגע למערכת זו, נפגעים.
  • חוש השמיעה – מערכת אודיטורית: היכולת לקלוט צלילים וקולות, לעבד אותם ולהגיב להם בהתאם נפגעת גם היא יחד עם הקולטנים הנמצאים באוזן הפנימית ואחראיים על קליטת צלילים אלו.
  • שיווי המשקל – מערכת וסטיבולרית: באוזן הפנימית שלנו, קיימים קולטנים האחראיים על שיווי המשקל בגוף. ויסות חושי הינו תופעה הפוגעת לעתים גם במערכת זו.
  • מערכת אוראלית – מסרים המתקבלים בתוך הפה בנוגע לטעם וכאבים, ייפגעו גם הם.
  • מערכת הריח – מובן שאי אפשר לפסוח על חוש הריח שלנו, שנפגע גם הוא בעקבות התופעה.

אז מה עושים?

כיום, נוצרו שיטות נפלאות שמטרתן "לנצח את הבלתי האפשרי" כפי שטוענים אלו הבקיאים בטיפול בתופעת הויסות החושי. אימון המוח בעזרת פעילות ספורטיבית ומשחקים ישפיע באופן ישיר על הכישורים הקוגנטיביים והניהוליים של האדם. מדובר ביכולת לשלב בין תפקודים או כישורים בזמן משימה – כגון שליטה עצמית, גמישות מחשבתית וזיכרון עבודה. שלושת אלו מכילים את יכולתו של אדם ליזום סיטואציות ולהשתמש במאגר המידע במוחו על מנת לתכנן ולארגן תהליכים ואסטרטגיות בכדי להשיג מטרות מסוימות.

כהורים, אנו מחויבים להעניק לילדינו את הטוב ביותר ולעמוד לצידם כאשר הם מנסים להתגבר על הקשיים בחייהם. זה הזמן ליצור קשר עם מטפל או מטפלת היודעים ויסות חושי מהו, ולצאת ביחד למסע שמטרתו להעניק לילד שגרת חיים רגילה. על מנת למצוא את המטפל המתאים, מומלץ להריץ חיפוש קצר במנועי החיפוש, ולעקוב אחר הביקורות וההמלצות שהחיפוש שלכם יעלה. לאחר מכן, ממש כפי שהייתם נוהגים לו היה מדובר בכל איש מקצוע אחר, צרו קשר עם המטפל וערכו שיחת היכרות ראשונית. אל תאמרו נואש, מה שבעבר היה נתפס כבלתי מושג – אפשרי בימינו!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה