המדריך השלם לעריכת צוואה

המדריך השלם לעריכת צוואה

צוואה הינה מסמך משפטי בו נכתבים הנחיות והוראות של הבעלים לגבי אופן חלוקת הרכוש לאחר מותו. המסמך הנ"ל חייב להיערך על פי החוק כדי שיהיה ניתן ליישם אותו היטב. קיימות צוואות שחלקן מקובלות ואחרות מעט פחות. המקובלת ביותר היא צוואה בעדים אשר חותמים עליה שני עדים בנוכחות עורך דין. אחרת הינה צוואה הדדית שנערכת בין שני בני זוג היכולה להיערך על מסמך אחד בחתימת שני הצדדים או על שני מסמכים נפרדים. היא מבטיחה שלא ייערך שינוי על ידי מי מהצדדים כל עוד השני עודנו חי, אלא רק בהסכמה בכתב של בן הזוג. מקובלת אחרת הינה צוואה בכתב יד אשר נכתבת על ידי הבעלים בכתב ידו מבלי מעורבות כלשהיא של משפטן.

איזה צוואה הינה המועדפת?

אז נשאלת השאלה איזה צוואה הינה המועדפת? והשאלה הנוספת – איך להכין אותה? התשובה לכך מעט מורכבת וההחלטה נעשית משיקולים שונים ועל פי טעם אישי. מה שחשוב הוא לוודא כי כל אחת נעשית על פי החוק ובצורה נכונה כדי להקטין אפשרות ערעור עליה לאחר מות המצווה. באופן זאת הוא יכול לממש את רצונו האמיתי כפי שהשתקפו בתוכנה.

להלן מספר שלבים להכנת צוואה.

  1. קבלת החלטה – לא תמיד יש צורך לערוך צוואה כי קיים חוק ירושה האומר כי בהעדרה יתחלק הרכוש שווה בשווה בין כל הילדים. כתיבת צוואה מחדדת את רצון המוריש, ובכך חשיבותה.
  2. ייעוץ – ניתן לקבל מידע באתרי אינטרנט של עורכי דין וגופים מוסמכים אחרים, אבל מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין המתמחה בתחום זה. אין תחליף להבהרות נקודתיות לגבי התלבטויות שונות שעלולות לצוץ אצל בעלי הצוואה.
  3. עריכת רשימת הנכסים והרכוש – עריכת רשימה כזאת חשובה גם אם מורישים שווה בשווה. היא מספקת תמונת מצב עדכנית. כמובן, שיש צורך לכתוב רק את הרכוש היקר כמו נדל"ן, כספים צבורים בתוכניות שונות, תכשיטים ורכוש יקר אחר. הרשימה אף תסייע ליורשים בחלוקה עתידית.
  4. כתיבת צוואה על ידי עורך דין – יש לשבת עמו ולהעביר אליו את כל הפרטים הרלוונטיים. במידה והחלוקה היא שווה בשווה אזי הניסוח שלו יכול להיות כללי מבלי להיכנס לפרטים. יחד עם זאת, תמיד המוריש יכול לבקש פירוט הרכוש כדי להבהיר ולחדד. במידה ואין חלוקה שווה, אזי הפירוט הרצוי ייכתב בצורה מדויקת. לדוגמא: זהות הנכס כפי שהיא רשומה בטאבו – ואופן חלוקתו לכל יורש וכדומה. בנוסף, תיאור תכשיט יקר מתוך רשימה המיועד לבת אחת  וכן הלאה. הכנת צוואה בצורה כזאת היא הבטוחה ביותר מאחר והיא נערכת על ידי משפטן מנוסה והחתימה נעשית בנוכחות עדים נוכחים אשר, במקרים רבים, הם עורכי דין בעצמם. העתק מופקדת בבית משפט ואחר נשמר במשרדו. העתק אחד לפחות נמסר לבעליה.
  5. כתיבת צוואה בכתב יד – ניתן לערוך אותה ללא עדים, ומשום כך, היא הקלה והפשוטה ביותר ואיננה כרוכה בעלויות כספיות. יחד עם זאת, קל יותר לערער עליה בגלל היעדר עדים. ניתן למזער התנגדויות אם מקפידים לכתוב אותה על פי הכללים הבאים: כולה חייבת להיכתב בכתב ידו של המצווה בלבד וללא תוספות בכתב יד של אחרים, אין להדפיס אותה או אפילו חלקים ממנה, יש לכתוב את התאריך בכתב ידו של המצווה (התאריך האחרון הוא זה הקובע), החתימה צריכה להיות בכתב ידו של המצווה.

כאשר שומרים על כללים אלו אזי יישום הצוואה יהיה קל, יחסית, ועם מינימום התנגדויות ובעיות.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה