הדרכות בטיחות לעובדים- כך תעשו את זה נכון

הדרכות בטיחות לעובדים- כך תעשו את זה נכון

בטיחות בעבודה היא ערך חשוב, שאחראי על שמירה על חיי אדם, כמו גם מניעת אירועים ותאונות שטומנים בחובם הוצאות כלכליות מיותרות, נזק לציוד, אובדן ימי עבודה ורעות חולות אחרות.

יועץ בטיחות הוא תפקיד חשוב במפעלים וממתחמים תעשייתיים, כאשר יועץ בטיחות יהיה אחראי על מיפוי תהליכי עבודה, איתור וזיהוי סיכונים ומתן מענה עבורם. אלא שניהול הסיכונים והתנהלות בטוחה בארגון אמנם מצויים באחריותו של יועץ בטיחות, אולם מצריכים גיוס ושיתוף פעולה מכלל העובדים.

אחד הכלים החשובים ביצירת סביבת עבדה בטוחה היא המודעות. יצירת מודעות ושפה סביב נושא הבטיחות מגבירה באופן טבעי ומייצרת חשיבה עצמאית ואחריות בקרב העומדים, הקפדה על תקנות והנחיות עבודה, מונעת תאונות עבודה ומצילה חיים.

על מנת ליצור מודעות מתמשכת ושפה של בטיחות בעבודה, יועץ בטיחות יהיה אחראי על קיום הדרכות בטיחות לעובדים. יועצי בטיחות רבים מעידים כי מדובר אחד האתגרים בעבודתם, שכן העובדים נוטים להתייחס אל הדרכות בטיחות כאל בזבוז זמן, מלינים על שעמום, תוכן שחוזר על עצמו (בעבור העובדים הוותיקים יותר) ומגלים חוסר עניין כללי.

במסגרת של מקום עבודה ניתן לחייב את העובדים להתייצב בהדרכות כאלה ואחרות, לרבות הדרכות בטיחות, אולם נדרש מעבר לכוח הסמכות על מנת להביא אותם לשיתוף פעולה ולגילוי של עניין אמיתי בתוכן האמור.

מספר כלים לניהול הדרכות בטיחות באופן אפקטיבי בקרב העובדים בארגון:

מועדים קבועים- יש לקבוע מראש בתכנית עבודה שנתית את היקף הדרכות הבטיחות הנדרשות לעובדים, על פי היקף ורמת הסיכון, אופי הסיכון והעבודה ודרישות החוק והתקנון לביצוע ריענון בטיחות בעבודה.

מיקום- עריכת ישיבות, הדרכות וימים צוותיים מחוץ למקום העבודה, יוצרת תחושה ואווירה של חופש וחגיגיות. כאשר העובד מצוי בחדר ישיבות במתחם המפעל הוא נוטה לחשוב על עבודתו ולמהר לשוב אליה. כאשר ההתכנסות מתקיימת באופן מתוכנן מראש במיקום חיצוני, בשילוב אוכל, שיח בלתי אמצעי ואלמנטים של הנאה, העובד יהיה קשוב יותר וישתף פעולה ביתר רצון. ניתן לשכור חדרי ישיבות ומתחמי אירוח במתחמים עסקיים המיועדים לכך, באולמות אירועים קטנים ועוד. שילוב של מגשי כיבוד ו/או ארוחת בוקר/צהרים יהפכו את היום לחגיגי יותר.

העשרה נוספת- ניתן להפוך יום כזה ליום הכולל מגוון תחומי הדרכה והעשרה ולא רק הדרכת בטיחות. שילוב של הדרכה מעניינת הנוגעת לפעילות באופן ישיר או עקיף, נגיעה באלמנטים של מוטיבציה ופיתוח אישי.

מנחה חיצוני- כאשר העובדים עומדים אל מול יועץ בטיחות של המפעל, הם חשים לעתים קרובות שאין לו מה לחדש להם. מדובר בסמכות אותה הם פוגשים בכל יום, נושא הבטיחות מועלה בישיבות השוטפות, והם אינם מצפים לעניין בהדרכה ייעודית שנקבעה לנושא. הזמנה של יועץ בטיחות במיקור חוץ, תוך בחירה ביועץ שמביא מקצועיות מחד גיסא, אולם גם יחסי אנוש טובים, כריזמה ויכולת לעניין ולמשוך את העובדים מאידך גיסא, לרוב תשיג ערך מוסף ויעילות גבוהים יותר.

התאמה לסיכוני המפעל בפועל- תחום הבטיחות בעבודה כולל התייחסות לאלמנטים רבים, כאשר לכל ארגון, מפעל ומתחם עבודה רלוונטיים אלמנטים אחרים. בין הנושאים הבולטים בתחום הבטיחות בעבודה: בטיחות אש, עבודה עם חומרים מסוכנים, עבודה בגובה, הפעלת מיכון כבד, הפעלת כלי רכב לצרכי עבודה, בטיחות בבניה, אגרונומיה, הגשת עזרה ראשונה ועוד. על מנת להפוך את ההדרכה לרלוונטית ולמעניינת עבור העובדים, חשוב לתת דגש על הסיכונים אתם הם מתמודדים בעבודתם השוטפת.

ניתן להתייעץ, לבנות הדרכה מותאמת אישית ואף לגייס את שירותיו של מנחה חיצוני מקצועי מחברות מובילות בתחום בטיחות בעבודה במשק.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה