האם מותר לאישה בהריון לצרוך טונה?

האם מותר לאישה בהריון לצרוך טונה?

טונה היא מהדגים הפופולריים ביותר בישראל. עיקר הצריכה נשענת על שימורים, מה שיוצר זמינות גבוהה. אין צורך להתאמץ בשביל לאלתר ארוחה, מה שמקל על אנשים עסוקים בכלל ועל נשים הרות בפרט. בשורות הבאות נסביר האם מותר לנשים בהיריון לצרוך טונה, ומהם היתרונות של דג זה.

לא כל טונה זה אותו הדבר

תזונאים ממליצים לאוכלוסייה הכללית לצרוך דגים, ובין השאר גם את הטונה. אולם ישנה סברה כי בתקופת ההיריון הצריכה איננה מומלצת ואולי אף עלולה להיות בעייתית. כידוע בשל ההיריון חלים שינויים בגוף האישה וזו הסיבה למשל שנדרש תוסף ברזל לנשים בהריון למי שמצויה בסיכון לאנמיה. אולם אם מקפידים על הכללים, אפשר לצורך טונה טרייה או משימורים גם בתקופת ההיריון. מה שצריכים להיות ערים לו, זה שישנם סוגים שונים ועדיף להפחית את אלה שמכילים כספית.

ישנם דגים אשר משווקים לעיתים תחת השם הגנרי "טונה", אך הם שונים מהסוג המקובל יותר בישראל. דגים כמו מקרל גדול או דג חרב לא מומלצים לנשים בהיריון או מניקות. כך גם טונה לבנה שניתנת לאכילה, אולם בכמויות קטנות יחסית מדי שבוע. יחד עם זאת הסוג שנקרא טונה בהירה, שהוא הפופולרי יותר בארץ, נמצא כמתאים גם בחודשי ההיריון. הדברים הללו נבדקו על ידי מומחים והמלצות בנושא אושרו על ידי משרד הבריאות. הכלל הוא שבמיוחד בהיריון צריך להתרחק מדגי מים עמוקים אשר נחשבים כמקור לכספית מזיקה ולמתכות כבדות. על כל פנים, צריכת דגים איכותיים פעמיים עד שלוש בשבוע מביאה עימה יתרונות בריאותיים מובהקים. מקובל להניח שדגים קטנים, יכילו על פי רוב כמויות זעומות יותר של מתכות כבדות.

מהם היתרונות של טונה לאישה בהיריון

אחרי שהבנו כי טונה בהירה נחשבת לבריאה ומתאימה בתקופת ההיריון וההנקה, כדאי להוסיף כמה פרטים. מדובר במקור טוב מאוד ועשיר של חלבונים, שמאוד נוח (וטעים) לשלב בארוחות קלות או בארוחות עיקריות. זה מצוין לארוחה שלא מכבידה על הגוף, לצד פחמימה. אם רוצים מופחת שומן, ניתן להשתמש בדג משומר במים או לבחור שימורים של טונה עם שמן איכותי (כגון שמן זית).

החלבון הבריא ונדרש לבניית רקמות הגוף, הן השרירים והן רקמות רבות אחרות. זה חיוני להתפתחות תקינה של העובר. יתרון חשוב לא פחות, שומנים שמסייעים להתפתחות של מערכת העצבים והעיניים בקרב עוברים. כמו כן זהו דג המשמש מקור של ויטמינים וברזל. הצריכה מסייעת להתגבר על תחושת של עייפות בהיריון ומספקת מקור טבעי לברזל הנדרש להמוגלובין.

לסיכום, ישנם יתרונות בריאותיים שונים לטונה, בדגש על הסוג הבהיר. אפשר וכדאי לצרוך בתקופה ההיריון, הן עבור האם והן עבור התינוק. יש להדגיש כי בתקופה זו אין לצרוך דגים נאים או כאלה שבושלו באופן חלקי. כלומר, טונה טרייה, אך ורק לאחר בישול וחימום כראוי.

 

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה