האם גם העיר שלכם היא חשמלית? 

האם גם העיר שלכם היא חשמלית? 

בשנים האחרונות התחבורה החשמלית הולכת וצוברת תאוצה בכל מקום בעולם. יותר רכבים חשמליים נמכרים, השימוש בהם עולה והתשתיות העירוניות גדלות בהתאם. ערים רבות הופכות לחשמליות וגם בישראל החלו בצעדים לקראת העתיד. עכשיו יותר מתמיד, יש סיכוי שגם העיר שלכם היא אחת כזו.

במאבק על זיהום האוויר והסביבה, נראה שיש הישגים לא מעטים. אחד מהם הוא השימוש הגובר בתחבורה חשמלית. יצרניות הרכב הגדולות מייצרות יותר רכבים חשמליים, מתכננות עתיד תחבורתי שיהיה חשמלי בלבד ועוזרות בהקמת תשתיות טעינה חשמליות בכל מקום אפשרי.

תוסיפו לכך את ההשקעה של מדינות רבות בעולם ותקבלו מהפכה חשמלית שקורית מול עינינו. אמנם לא כל מדינה עושה את אותם דברים, אך התהליך החל ואין דרך חזרה ממנו. גם בישראל הבינו שהעתיד חשמלי ולמרות שנראה שאין כאן עשייה רבה בתחום, המציאות בשטח מוכיחה את ההיפך. בערים רבות בישראל יש תשתיות טעינה, ציי רכב חשמליים והכנות לקראת תחבורה חשמלית פרטית וציבורית.

בירושלים, החלו לפעול עשרות אוטובוסים חשמליים כחלק מהמערך העתידי שבו כל האוטובוסים יהיו מהסוג הזה. המיזם הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין משרדי ממשלה, העירייה וחברת "אגד". האוטובוסים הללו לא מזהמים, הם שקטים יותר וכדי לנוע, הם נטענים בחשמל במשך כחמש שעות עד להשגת סוללה מלאה לפעולה. חוץ מאוטובוסים חשמליים, מוקמות בירושלים גם עמדות טעינה לטובת רכבים חשמליים כשחברת טסלה שנכנסה לפעילות לאחרונה, מקימה עמדות מהירות משלה כדי לקדם את השימוש ברכבים כאלה.

בתל אביב, הוקמו תשתיות טעינה חדשות וגם כאן חברת טסלה הקימה עמדות טעינה משלה בחניון עזריאלי. מדובר בחלק ממערך שלם של עמדות שהולכות ומוקמות ברחבי העיר. עד כה, הקימה העירייה עמדות טעינה בחניוני אחוזות החוף, עמדות שחלקן יהיו מהירות, כדי לחסוך בזמן הטעינה של הרכבים. בפרויקט אחר בעיר, החלו בפיילוט של קטע כביש ברמת אביב שיש בו נתיב חשמלי שמיועד לאוטובוסים חשמליים שייטענו תוך כדי נסיעה וכך יחסכו גם את זמן הטעינה בעמדה חיצונית.

היבט נוסף של התהליך החשמלי הוא הכניסה של רכבי שירות עירוניים. עיריית אשדוד החלה להשתמש ברכבים חשמליים לטובת רכבי הסיור והאכיפה העירוניים שלה. המהלך של עיריית אשדוד התברר כנבון מאחר שמדובר ברכבים שעלות התפעול שלהם היא זולה יותר מרכב שנוסע על דלק. בעירייה מתכננים להחליף את כל צי הרכב העירוני לחשמלי בעתיד הקרוב כחלק מהחזון שלה לשמור על הסביבה.

מהלך דומה עשתה עיריית ראשון לציון, שהכניסה גם היא רכבים חשמליים לטובת רכבי פיקוח עירוני. הרכבים יוטענו בעמדה חשמלית במתחם העירייה והמטרה בעירייה היא להפוך את כל הצי שלה לחשמלי. גם כאן מדובר בעלות תפעול נמוכה יותר וכשמדובר ברכבים שנוסעים ברחבי העיר בכל שעות היממה, היתרון הזה בולט.

ברעננה החלו להקים עמדות טעינה לטובת רכבים חשמליים. הפרויקט מתבצע בשיתוף חברת סונול ויתפרס ברחבי העיר. מדובר על הקמה, תפעול, תחזוקה וניהול של העמדות הללו כדי לספק חשמל לרכבים ולהגדיל את השימוש העירוני בהם. על פי התוכנית, בעשר השנים הקרובות, יוקמו כארבע מאות עמדות טעינה כאלה בעיר.

בערים נוספות בארץ מוקמות עמדות טעינה, יש להן תכנון להרחיב את ציי הרכבים שלהן או שהן מתכננות להרחיב את תשתית התחבורה הציבורית שתהיה חשמלית. מדובר במהפך שחל בשנים האחרונות בתפישה של התחבורה העירונית וכיצד עיר אמורה לשמור על הסביבה ולהפחית את הזיהום.

ראשי ערים הבינו שהם יכולים ליצור מודעות גבוהה לנושא הסביבתי כשהשינוי נראה לעין ברחובות העיר. ילדים שנולדים וגדלים לתוך מציאות שבה יש תחבורה חשמלית, תשתיות מתאימות וסביבה נקייה יותר, יגדלו להיות תושבים שממשיכים את המהלך הזה, כך ששמירה על איכות האוויר והסביבה במרחב העירוני יהיו חלק בלתי נפרד מצורת החיים של כולנו.

קרדיט: Charlotte Stowe

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה