דברים לבדוק מול החשמלאי, לפני שנשכור את שירותיו

דברים לבדוק מול החשמלאי, לפני שנשכור את שירותיו

כמעט כל אחד מאיתנו נתקל לא פעם אחת, בבעיות בתשתית וברכיבי הולכת החשמל בבית או בעסק, אשר חייבו את הזמנת שירותיו של חשמלאי מקצועי. לאחר שקיבלנו את ההחלטה העקרונית על הזמנת החשמלאי לטפל בבעיה שנוצרה אצלנו, כעת נשאלת השאלה החשובה: איך נדע לבחור את החשמלאי שלנו, כך שנוכל להיות רגועים שאנחנו מקבלים איש מקצוע אמין, מקצועי ו…מוסמך.

אז לגבי הסוגיה הנ"ל, בדרך כלל אנו נוהגים לשאול קרובי משפחה/חברים/מכרים/קולגות מהמשרד, אודות חשמלאי שהם ממליצים עליו (וכישראלים, לא שוכחים גם בד"כ לשאול כמה עלו להם שירותיו של החשמלאי האמור), אך מה קורה כאשר אין לנו עם מי להיוועץ "מפה לאוזן" ולקחת חוות דעת על איש מקצוע ראוי מהתחום? ומה לגבי מידת הכשרתו הרשמית של אותו חשמלאי, גם אם הוא הומלץ לכם בידי אדם קרוב אליכם? איך נדע שהחשמלאי שאנו עומדים לשכור את שירותיו, אכן עבר את כל ההכשרות הנדרשות ע"י היחידה לרישוי חשמלאים במשרד העבודה והרווחה?

על סוגיות אלו בדיוק, נשתדל לתת לכם מענה בהמשך מאמר זה>>

הסמכת חשמלאי – מה המשמעות ואלו סוגי הסמכות קיימות?

חלק לא מבוטל מהאוכלוסיה, יוצאת מנקודת הנחה שכל חשמלאי שניתקל בשמו במהלך שיטוטינו בגוגל או שאת ההמלצה עליו קיבלנו מאדם קרוב, הוא חשמלאי מוסמך שערוך לטפל בסוגיות החשמל שמעסיקות אותנו בבית או במשרד.

אז כן, במקרים רבים, אכן יהיה לאיש המקצוע שהעיד על עצמו כחשמלאי מוסמך, את ההכשרה המתאימה, אך מצד שני יהיו גם מקרים בודדים בהם אנו עלולים לעשות טעות מרה ולשכור את שירותיו של מתחזה (במקרה הרע) או של אדם לא מקצועי דיו עבור פתרון הבעיה בה אנו מעוניינים לטפל (במקרה הקצת פחות רע). אז איך נדע שאנו שוכרים את שירותיו של איש מקצוע ראוי שיידע לטפל לנו בחשמל בצורה אידיאלית, מבלי לגרום להרעה במצבה של התקלה החשמלית איתה אנו מתמודדים או מבלי לייצר לנו נזק בתשתית החשמל, במקרה בו אנו דורשים את שירותיו של חשמלאי עבור הקמת תשתית חשמל לבית או עסק חדשים? האם עצרנו פעם לחשוב, מהן ההסמכות שעל החשמלאי שאנו שוקלים לשכור לביצוע עבודות חשמל אצלנו, להציג בפנינו לפני שהוא מתחיל להתעסק לנו בחשמל במבנה?

אז כדי לעזור לכם להבין טוב יותר את הנושא, לפניכם מספר כללי ברזל שבמידה וכולם מתקיימים, תוכלו להיות משוכנעים שאכן מדובר כאן בחשמלאי מוסמך שאין סיבה לחשוש מפני אי הכשרתו לבצע עבורכם מגוון עבודות חשמל (אף על פי שעדיין כדאי לכם לאסוף עליו חוות דעת שונות מבחינות כמו: רמת השירותיות והאדיבות, תמחור וכדומה):

  • רישיון חשמלאי בסיסי – העיסוק בחשמל כמקצוע, מחייב החזקתו של רישיון בתוקף מטעם משרד העבודה הרווחה של מדינת ישראל שמעביר את ההכשרות הנדרשות לכל אדם השואף לעבוד כחשמלאי במדינתנו. אין שום הצדקה לשכור את שירותיו של אדם המתיימר להיות חשמלאי, אם מסוגל להציג בפניכם רישיון עבודה בתוקף! דרשו לראות רישיון חשמלאי מכל אדם שהינכם שוקלים לשכור את שירותיו ואל תסכימו לשום מסמך חליפי אחר. מעבר לעובדה שאדם שאין ברשותו את ההכשרה ההולמת לביצוע עבודות חשמל, עלול להסב לכם נזקים בתשתית החשמל ולפגיעה באיכות חייכם, הוא עלול ממש לסכן את חייכם ואת חיי שאר השוהים במבנה. אבל חכו, זה לא מספיק לדעת שלאיש שמולכם יש רישיון חשמלאי, כיוון שלא כל הרישיונות דומים ברמת ההסמכה המקצועית שלהם. כלומר במילים אחרות, לא כל חשמלאי יכול לבצע כל עבודת חשמל שהם עשויים להידרש אליה. בתקנות החשמל התשמ"ה- 1985, מטעם משרד העבודה והרווחה, הוגדרו סוגי הרישיונות השונים והתנאים למתן כל אחד מהסוגים האלה וגם פורטו בהן כל העבודות המותרות לכל חשמלאי, בהתאם לסוג הרישיון שבידיו.

דרגות רישיון חשמלאי – מהבכיר לזוטר:

  • חשמלאי מהנדס – רשאי לתכנן ולעבוד ללא הגבלה על כל תשתיות החשמל ולבצע את כל תיקוני החשמל האפשריים ללא פיקוח.
  • חשמלאי מוסמך וחשמלאי ראשי –רשאים לבצע את כל עבודות החשמל ללא פיקוח, כולל עריכת תוכניות במתקן חשמל במתח נמוך 3*80 אמפר במבנים המשמשים לדיור או עבודה.
  • חשמלאי מעשי –מסוגל לבצע לבדו מספר עבודות חשמל (למעט תכנון הארקת יסוד) אך הוא מחויב בפיקוח חשמלאי מוסמך.
  • חשמלאי עוזר –מחויב בפיקוח של חשמלאי מוסמך בכל עבודות החשמל! הוא רשאי לעזור לחשמלאי מוסמך בביצוע עבודות חשמל במתח נמוך.

לתשומת ליבכם, חשמלאי הוא אינו טכנאי – כלומר, למרות שחשמלאי מתעסק בחשמל, הוא אינו רשאי להתעסק במשכירים אלקטורניים שונים אשר פזורים בביתכם/משרדכם. ניתן לצפות מהחשמלאי ששכרתם, שיידע לזהות שמקור תקלה חשמלית מסוימת, נובע בגלל מכשיר חשמלי כלשהו שאתם מחזיקים במבנה, אך אסור לו לתקן אותו בעצמו.

טיפים לבחירת חשמלאי:

  • אימות רישיון החשמלאי – טיפול בחשמל הוא בגדר סכנת חיים ועל כן, כל חשמלאי מוכרח היה לעבור מלוא ההכשרות – עיוניות ומעשיות באמצעות השתלמויות שונות ומבחנים הנערכים אחת לתקופה בידי משרד העבודה והרווחה הממשלתי. ביצוע עבודות חשמל בידי מי שאין ברשותו רישיון חשמלאי בתוקף נחשב לעבירה פלילית וטבעי כי לא תרצו להעסיק אדם כזה בשום מחיר שהוא. דרשו מהאדם שהינכם שוקלים להעסיק כחשמלאי, להציג בפניכם רישיון "חשמלאי מוסמך".
  • זמינות 24 שעות – חשמלאי מוסמך אמור לתת מענה חירום לאורך כל שעות היממה, כולל שבתות, ללא תלות באנשים אחרים או בציוד חסר.
  • ממליצים– בנוסף לדרך הישנה (הטובה במקרים לא מעטים) של קבלת המלצה "מפה לאוזן", בזמנים המודרניים בהם אנו חיים, ישנה אפשרות להיכנס למנוע החיפוש של גוגל ודומיו ולבדוק אודות השירות בו אנו מעוניינים, איך הוא התקבל בידי לקוחות אחרים לפניכם. אז נכון, לא כל חוות הדעת באופן גורף, הן אמינות ונכתבות בידי אנשים אובייקטיביים לגמרי, אך ברוב המקרים כנראה שמדובר על אנשים כמוכם ששכרו את שירותיו של חשמלאי כזה או אחר והיה חשוב להם לשתף בחווית השירות שקיבלו ממנו. בנוסף לגוגל, תוכלו להיעזר בחוות דעת שנראות כאמינות, באינדקסים של אנשי מקצוע בכלל וחשמלאים בפרט, כדוגמת "המקצוענים", "מידרג", "חשמלאים "ILועוד  חוות דעת ב"גוגל לעסק שלי" וכד', כדי לקבל אינדיקציה לגבי חשמלאי מסוים שאתם מתעניינים בו.
  • קביעת לוחות זמנים – חשמלאי מקצועי ומנוסה (ומוסמך) אמור לזהות את התקלה הקיימת אצלכם מבנה במהירות רבה ועל כן לדעת להעריך עבורכם את זמן העבודה שיידרש לטיפול בה ולהגדיר על פי זה, לוח זמנים לסיום העבודה. הזמן שלכם אינו הפקר ומעב לכך, ייתכן מצב שבו אם עבודות החשמל יגררו על גבי זמן רב, כיוון שהחשמלאי לא הגדיר לכם את הזמן המשוער לסיום התקלה, שאתם עלולים להידרש על ידו לתשלום גבוה יותר תמורת שעות העבודה הנוספות.

בחירת חשמלאי בחדרה

ראשית כל, נשאלת השאלה, למה לשכור את שירותיו של חשמלאי המגיע דווקא מסביבתה הקרובה של שכונת מגוריי או מקום עבודתי? מה היתרון בהזמנת חשמלאי מאזורי?

התשובה הפשוטה לשאלות אלו, היא שחשמלאי המגיע אליכם מקרוב, אמור להיות מסוגל לתת לכם מענה מהיר לכל תקלה חשמלית דחופה העשויה לצוץ אצלכם במבנה, כיוון שהוא פועל בתחום העיר בה אתם חיים או עובדים.

אך איך תדעו איזה חשמלאי בחדרה כדאי לכם לבחור, מבין המגוון הגדול והמבלבל של אנשי מקצוע הקיימים בכל עיר גדולה בישראל?

  • בצעו סקר שוק מקדים – אם אינכם מכירים מישהו מחדרה וסביבתה, המכיר חשמלאי מוסמך ראוי, חפשו בעצמכם בגוגל או באינדקסים כדוגמת אלה שציינו במאמר קודם לכן וקראו כמה שיותר חוות דעת מפורטות על החשמלאי שנראה לכם הכי מתאים. לאחר מכן, השתדלו לבצע מחקר נוסף בטלפון ותנסו לברר עם מספר חשמלאיים, כמה עתידה לעלות לכם העבודה שאתם מבקשים שתבוצע.
  • שימו לב שאתם יוצרים קשר עם חשמלאי מהמגזר הפרטי ולא התעשייתי שאין לכם צורך בו לעבודות חשמל ביתיות. חבל שתבזבזו את זמנכם (וגם את זמן איש המקצוע שמולכם).
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה