בושה וסטיגמה כמחסום לטיפול במתמודדי נפש וכיצד להתגבר עליו

בושה וסטיגמה כמחסום לטיפול במתמודדי נפש וכיצד להתגבר עליו

אחד המחסומים הגדולים ביותר בקרב נפגעי נפש היא העובדה שעצם החשיפה של מצבם הנפשי, עלול לגרום להשלכות חברתיות שיפגעו בהם בעתיד. החשש מפגיעה חברתית ואישית, הם ללא ספק מכשול גדול המונע מהם מלהיחשף, ולגשת לטיפול שישפר את מצבם ותפקודם האישי והיום יומי.

מיהם מתמודדי נפש

מתמודדי נפש הם אנשים, גברים ונשים, שחוו טראומה במהלך חייהם. ברוב המקרים מתמודדי נפש חווים את הטראומה בצורה עוצמתית כזו המדירה שינה מעיניהם. הם עשויים בעקבות הטראומה לחוות תחושות של דיכאון עמוק, חששות וחרדות בלתי פוסקים, תחושה של חרדה שיכולה להתפרץ בעקבות טריגרים שונים במהלך חייהם. אנשים אלה יכולים לחוות מחדש בכל רגע נתון את הטראומה שעברו, ובכך למעשה נפגע תפקודם והיכולת שלהם לתפקד בצורה נורמלית גם בביצוע פעולות הנראות לכאורה כפשוטות לכל אדם.

המחסומים שמפריעים למתמודדי נפש ומונעים מהם מלגשת לטיפול

סטיגמות

אם יש נושא שמפריע במיוחד לאנשים אלה, זהו הפחד מסטיגמות חברתיות. אם יש משהו שמרתיע מלהיחשף, היא העובדה שמעגל הסובבים אותם- בני משפחה, חברים קרובים, הקהילה בה הם חיים ומכרים, ידביקו להם תדמית שתדבוק בהם בשל מצבם הרפואי והנפשי. חשש זה, אשר לעיתים יכול להיות מוצדק, הנו מועצם בצורה כה גדולה, עד כדי כך שהם יעדיפו להמשיך לסבול, ולהתמודד עם הכאב הפנימי והקשיים, מאשר לפנות בבקשה לעזרה או לטיפול, שמא יתפסו כבעלי מום או מוגבלות.

אם יש משהו שניתן לראות ולהבין הוא שדווקא ההיפך הוא הנכון, ואדם המודע לקשיים שלו, ומסוגל לבקש עזרה, הרי שהוא דווקא נמצא בנקודה חיובית של מודעות גבוהה וזו גדולה להודות בקשיים.
אך לעיתים, הפחד משתלט, והוא אולי החסם הגדול ביותר שלהם מלהושיט יד ולבקש עזרה מקצועית של איש מקצוע- פסיכולוג, פסיכיאטר או כל איש מקצוע שיהיה שם עבורם.

רגישות גבוהה ומועצמת

לעיתים, חוסר ויסות חושי, גורם להעצמתן של התחושות הפנימיות. אלה מעצימות את החרדות והפחדים ולמעשה גורמות לסוג של הצפה חושית, רגשית שלעיתים מתבטאת גם בפן הפיזי. כל אלה גורמים לתחושת אי נוחות משמעותית, שעימה מעדיף מתמודד נפש שלא להתמודד. לפיכך, הצורך להימנע גובר הרבה פעמים על הצורך להגיע לפתרון, או בניסיון לקבל עזרה- גם אם לעיתים קיימת הבנה, אמפתיה סובלנות ותמיכה של הסובבים והאוהבים אותם.

פחדים חברתיים- הפחד להיחשף למעגלים חברתיים ומשפחתיים

מצבם הנפשי והרגשי של מתמודדי נפש שאינם מטופלים מושפע לא אחת מהסביבה. בני אדם, בהיותם יצורים חברתיים, מושפעים מאוד מהחברה ומאיך הם נתפסים בעיני אחרים. אותם מתמודדים מעדיפים שלא לחשוף את עובדת מחלתם ולו רק מהפחד שדבר מחלתם יופץ ברבים בחוגים החברתיים, המשפחתיים ובקהילה, ובכך יסבו להם נזק חברתי, שמשהו אצלם לא בסדר, שהם פגועים ויקבלו תיוג של סטיגמות, העלולות לפגוע בעתידם. לכן ברוב המקרים נראה העדפה של הימנעות או התעלמות ממצבם הבריאותי, על חשבון הצורך בטיפול שיכול לשפר את תפקודם היומי והפגת חלק ניכר מהחרדות, החששות או הדיכאון בו הם שרויים.

כיצד ניתן לסייע למתמודד נפש לקבל עזרה

לדברו להתייעץ עם מישהו- שיהיה איש סוד

אחת הדרכים להתמודד עם בעיות היא ללא ספק לדבר אותם. כלומר להוציא החוצה מהסיסטם, לתקשר עם עוד אדם שאני בוטח בו וסומך עליו, כאשר אדם מדבר על הבעיה שלו, ממש כמו לשבת בספת הפסיכולוג, הוא למעשה פותח פתח להוציא הכול החוצה ולרוקן את סל החששות, להציף הכול כלפי חוץ, ובכך מאפשר מקום של קבלה עצמית לנקודות החולשה ואז והיכולת להבין בראש, לעבד את הנתונים ולבסוף לנסות ולמצוא פתרון אמיתי. לכן, אם אתם מכירים מתמודד/ת נפש החשוב/ה לכם- דאגו תמיד שיש לו או לה איש שיח, שאצלו יוכלו לפרוק (בשלב ראשון לפני שמגיעים להמלצה על טיפול רגשי כלשהו).

כאשר מגיעים למצב שבו מתמודד נפש מסוגל לדבר ובהמשך לתת אמון ולהתייעץ עם איש/אשת שיח, הדבר מסייע מאוד במעבר משלב ההימנעות וההכחשה- לשלב ההוצאה עיבוד הנתונים וההבנה שמומלץ שלא להתמודד עם הקושי לבד.

לעודד פניה לעזרה בתמיכת החברים, המשפחה והסביבה הקרובה

רבות דובר על ההשפעות הסביבתיות והחברתיות והשלכותיהן על בני האדם. ההשפעות הללו הן משמעותיות עוד יותר כאשר מדובר במתמודדי נפש. לכן, דווקא השפעה חיובית מכיוון סביבתם, יכולה לסייע ולעודד פניה לטיפול. כאשר חברים ובני משפחה וסביבה עוטפת ותומכת- מעודדת את המתמודד/ת לפניה לעזרה, הדבר מגדיל את הביטחון שהמעשה הנו נכון, ובכך מגדיל את הסיכויים שהם אכן יפנו בבקשה לעזרה וטיפול רגשי.

אם אתם מכירים או יודעים על מתמודד/ת נפש- הושיטו יד והראו אמפתיה. אולי תצליחו להשפיע לטובה ולסייע לעוד מתמודד/ת לפנות בבקשה לעזרה- בדרך לשיקום וטיפול שישפרו את איכות חייהם.

 

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה