באילו מקרים פונים אל עורך דין לשון הרע?

באילו מקרים פונים אל עורך דין לשון הרע?

שם טוב הוא נכס יקר ערך לכולנו – גם לאנשים פרטיים, גם לאנשי מקצוע במגוון רחב של תחומים וגם לעסקים. באופן טבעי החוק מבקש להגן עליו, ולכן אמירה שמזיקה לשם הטוב של אדם כזה או אחר עלולה להוות עבירה. מצד שני ישנה גם הזכות של כל אדם לבטא את עצמו ולפרסם את תפישת עולמו לגבי עסקים ובני אדם אחרים, גם אם היא שלילית. זהו ערך מרכזי במדינות חופשיות, לא פחות מכבוד, ולכן חוק איסור לשון הרע משנת 1965, והתיקונים השונים שנערכו בו לאורך השנים, מנסים למצוא איזון רגיש ומדויק.

בהתאם גם עבור עורך דין לשון הרע היא הגדרה מורכבת, ובוודאי שכך עבור מי שלא בקיא בלשון החוק. יחד עם זאת אם אתם חשים שמישהו פגע בשמכם הטוב כדאי לפנות לעו"ד מומחה בתחום, וכמובן שחשוב לעשות זאת אם הוגשה נגדכם תביעה בגין הפרת חוק איסור לשון הרע.

מהי ההגדרה בחוק של לשון הרע?

כאמור גם עבור עורך דין לשון הרע הוא מושג שלא תמיד קל להגדיר באופן ברור, ובפרט לא כשעל הפרק נמצא גם חופש הביטוי.

בכל מקרה, לפי החוק משנת 1965, לשון הרע הוא כל פרסום שמשפיל אדם, הופך אותו למטרה ללעג או שנאה, פוגע בעיסוקו, מבזה אותו בגלל אמונה דתית, מגדר, נטייה מינית, מוגבלות, מקום מגורים או גזע.

חשוב להדגיש כי מידת אמיתות הדברים אינה רלוונטית: גם דברי שקר יכולים להיות לשון הרע וגם דברי אמת (אם כי במסגרת הליך משפטי קשה יותר להגן על פרסום שקרי ואילו "אמת דיברתי" היא הגנה אפשרית, בתנאי שלפרסום שמנסים לברר אם אכן היה לשון הרע היה ערך ציבורי).

מהו העונש האפשרי על לשון הרע?

כדאי לדעת שבמקרים שבהם הוכח כי פרסום מסוים אכן היה לשון הרע, מי ששמו הטוב נפגע זכאי לפיצוי בסכום של עד 70,000 ₪ – גם מבלי להוכיח שנגרם לו נזק. אם מוכח שהפרסום נעשה מתוך כוונת זדון, הסכום המקסימלי של הפיצוי הוא אפילו כפול – עד 140,000 ₪! (גם כן ללא הצורך להוכיח שנגרם נזק).

כשהתובע מוכיח שנגרם לו בעקבות הפרסום נזק, שיעור הפיצוי עשוי להיות גבוה אף יותר. בהתאם מובן מדוע לכל מי שמואשם בעבירה על החוק כדאי לפנות מידית אל עורך דין לשון הרע.

באילו מקרים עוסק עורך דין לשון הרע?

עבור כל עורך דין הוצאת דיבה או לשון הרע (מדובר בשני מונחים זהים מבחינת החוק) היא מקרה מורכב ולכן חשוב לפנות לאיש מקצוע בעל ניסיון רב. בין המקרים שבהם מטפל עורך דין לשון הרע באינטרנט, בתקשורת המודפסת, במקומות עבודה ואפילו אמירות בעל פה ובתנאי שהיו להן עדים.

המלצה נוספת היא פשוט להימנע מפגיעה בזולת, שהרי המצווה "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך" היא אחת החשובות ביותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה