איך מודיעין עסקי מאפשר לכם להיות צעד אחד לפני המתחרים

איך מודיעין עסקי מאפשר לכם להיות צעד אחד לפני המתחרים

מה שאתה לא יודע – יכול לפגוע בך: כלל המלחמה העתיק הזה נכון לא פחות ואפילו יותר בעידן המידע של ימינו.

פעם היה קל יותר לארגון לשמור על יתרון לאורך זמן. היום המצב שונה – ההתפתחות הטכנולוגית המואצת וקצב השינויים המהיר מאלצים הנהלות של חברות להיות הרבה יותר עם "היד על הדופק", לבחון את האסטרטגיה ולהיות מוכנים לאמץ שינויים משמעותיים כדי לשמור על מעמד מוביל בשוק.

פעם היה קל יותר לזהות את התחרות. הגבולות בין ענפים ובין תחומים היו ברורים ומוגדרים. היום חברות לא מפסיקות לחדור לתחומים חדשים ולהתחרות בענפים שלא היו בהם בעבר. Apple התחילה ממחשבים, עברה לטלפונים והיום עובדת על ייצור רכבים חשמליים. Meta (פייסבוק) התחילה כרשת חברתית, הפכה להיות פלטפורמה של אפליקציות והיום בונה עולמות וירטואליים.

השינויים המהירים בשווקים מובילים יותר ויותר ארגונים לפנות לחברות המתמחות באיסוף מודיעין עסקי, במטרה לא רק להגן על עצמן מאיומים אלא גם להקדים את התחרות ולשמור על מעמד מוביל בשוק.

ביקשנו להיפגש עם מנכ"ל "עוגן", משרד חקירות פרטיות המתמחה במודיעין עסקי (ogen-inv.co.il) כדי להבין מה זה מודיעין עסקי ואיך המודיעין העסקי מאפשר לנו להיות צעד אחד לפני המתחרים. להלן התובנות מהפגישה.

מה זה מודיעין עסקי?

ענף זה נולד מתוך זירת הקרב המודיעינית שהתחוללה בין מדינות ובין צבאות, ועבר התאמה לעולם העסקים. מודיעין עסקי הוא תחום התמחות במסגרתו ארגון אוסף "מידע רגיש" בנוגע למצב השוק, המתחרים, איומים פוטנציאליים והזדמנויות על מנת שהנהלת הארגון תוכל לקבל החלטות מושכלות ומדויקות. מה הכוונה "מידע רגיש"? לא רק מידע שנמצא בגלוי אלא מידע שהמתחרים שלכם אינם מעוניינים לפרסם.

כיצד אוספים מודיעין עסקי?

מדובר בתהליך עקבי ומתמשך הכולל איסוף פרטי מידע רבים באופן חוקי, ניתוחם והצגתם. מידע נאסף מכמות רבה של ערוצים דיגיטליים, כגון אתרי מתחרים, מדיה חברתית, מאגרי מידע ופסקי דין. בנוסף, צוות חוקרים מיומן יודע לאסוף מידע באופן פיזי, באמצעות הגעה לאנשי קשר רלוונטים ואמצעי מעקב חוקיים.

באילו מצבים צריך מודיעין עסקי?

  • לפני או בזמן כניסת מתחרה חדש לשוק
    כשארגון עומד להיכנס לשוק שלכם בפעם הראשונה, זהו מהלך שטומן בחובו סכנה, ואולי גם הזדמנות. מה התוכניות שלהם? איך הם מתכוונים לשנות את השוק? מהי היכולת הכלכלית שלהם, וכמה הם מתכוונים להשקיע? מהם החוזקות והחולשות של המתחרה החדש?
    צוות חוקרים המיומנים באיסוף מודיעין עסקי יגבשו עבורכם מסמך הכולל מסקנות מהשטח, שיאפשרו לכם להיערך בצורה חכמה ומדויקת לשינויים המתקרבים.
  • כשמתחרה עובד על פיתוח טכנולוגיה חדשה או לקראת השקה של מוצר חדש
    האיום כאן ברור כשמש: הטכנולוגיה החדשה, או המוצר החדש שהמתחרה יחדיר לשוק עלול להפוך אתכם לבלתי רלוונטיים, או לרלוונטיים פחות. מה מכילה הטכנולוגיה או המוצר? מהם התהליכים שהמתחרה עובר כדי לפתח ולהוציא את המוצר? באילו אמצעים נעשה שימוש? צוות חוקרים יוכל להגיע (בדרך חוקית) למידעים אותם המתחרה שלכם לא היה מעוניין לפרסם.
  • לפני מיזוג עם חברה אחרת, או רכישת חברה אחרת
    לפני שארגונים "נכנסים למיטה" עם חברה אחרת, בין אם מדובר במיזוג או רכישה, על פי רוב מתבצע תהליך איסוף מודיעין עסקי כחלק מבדיקת הנאותות. המודיעין העסקי יאסוף מידע רגיש אודות סיכונים פוטנציאליים שעלולים לחבל במהלך, יערוך בדיקות רקע מקיפות לאנשי מפתח ושותפים עתידיים, יבחן את החוסן הכלכלי של הצד השני ויערוך בדיקה משפטית מקיפה לבדוק האם ישנם הליכים משפטיים, שעבודים או עיקולים על נכסי החברה.
  • לפני יציאה למכרז
    יותר ויותר ארגונים כיום נערכים למכרזים מהותיים גם על ידי איסוף מודיעין עסקי תחרותי, ראשית כדי לוודא שהמכרז "כשר" ולא בוצע תיאום מוקדם, ושנית על מנת להגיע למידע רגיש שיסייע לארגון להקדים את התחרות ולנצח במכרז.
  • לפני כניסה של הארגון לשוק גיאוגרפי חדש או לתחום חדש
    כיום, כאשר ארגונים נערכים לכניסה לשווקים חדשים, בין אם מדובר בשוק גיאוגרפי חדש או בתחום חדש, חלק מההיערכות כולל פנייה לצוות מיומן של חוקרים לאיסוף מודיעין עסקי איכותי שיאפשר לבנות תמונה בהירה בפני הנהלת הארגון, מה עומד בפניהם, מהם הסיכונים המרכזיים, מיהם אנשי המפתח שעשויים לחבל או להעצים את ההצלחה וכו'.
  • בכל מצב כשיש התפתחות מהירה או חוסר ודאות בשוק
    ישנם תחומים "מנומנמים" שלפתע מתעוררים לחיים בפרץ של שינויים מהירים. ישנם ענפים שבמשך שנים מתנהלים בודאות עד שרגולטור או מתחרה חדש מעורר סערה של חוסר ודאות. לא משנה מה הסיבה, ברגע שהשינויים מתחילים להיות בקצב מהיר יותר ויותר, או ברגע שחוסר הודאות מתחילה להפריע למהלך השוטף של העסקים, כדאי ליצור קשר עם משרד חקירות המתמחה באיסוף וניתוח מודיעין עסקי תחרותי.

מה ההבדל בין ריגול תעשייתי לבין מודיעין עסקי?

ריגול תעשייתי מתייחס לביצוע פעולות איסוף חדשות ומידע שברמה האזרחית הינן בלתי חוקיות, כגון האזנות סתר או פריצה למחשבים. מודיעין עסקי, לעומת זאת, הוא ענף שעוסק אך ורק בפעולות איסוף מידע על פי החוק. חשוב לציין בהקשר הזה, כי חובה על חברת מודיעין עסקי להחזיק ברישיון למשרד חקירות פרטיות שהינו בעל תוקף. שימו לב לשאול על כך כשאתם פונים לשכירת שירותי מודיעין עסקי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה