איך להפוך לחשמלאי – כל מה שצריך לדעת

איך להפוך לחשמלאי – כל מה שצריך לדעת

רוצים להיות חשמלאים? לדעת מה הדרך להסמכה? לימודי חשמלאים הוא מתחומי הלימוד היציבים והמבוקשים ביותר במשק. והסיבה לכך היא ברורה. זהו מקצוע מבוקש שהביקוש אליו רק הולך ועולה, בתחום התעשייה ובמגזר הפרטי. תחום פרקטי ומשתלם שיש בו תמיד עבודה. השאלה, איך מתחילים? על כך במאמר שלפניכם.

מה זה אומר להיות חשמלאי?

על-פי תקנות החשמל של המדינה, חשמלאי הוא מי שיש לו רישיון לבצע עבודות חשמל. חשמלאי הוא זה שמתקין ומתחזק את החוטים המוליכים חשמל, הנתיכים ושאר הרכיבים בהם זורם החשמל ובעיקר מוודא שקיימת אספקת חשמל תקינה לבית, למשרד או לעסק.

החשמלאי בעצם מבטיח את פעילותם התקינה של כל מה שעובד על חשמל. וזה הרבה. כמעט הכול עובד היום על חשמל. ללא חשמלאים והידע שלהם רוב הדברים כלל לא היו עובדים.

באילו קריטריונים חשמלאי צריך לעמוד

אדם שמעוניין לקבל רישיון חשמלאי צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים של השכלה וניסיון. את המקצוע אפשר ללמוד בבתי ספר מקצועיים, אך לא משנה איזו הכשרת חשמלאים יש לכם, הרישיון ניתן רק לאחר ניסיון מוכח.

על-מנת לקבל רישיון חשמלאי, יש להגיש בקשה למשרד העבודה והרווחה. ההבדל בין ההסמכות השונות מתבטא בעיקר ברמת המתח החשמלי שבעלי ההסמכה רשאים לעבוד בו. ככל שהמתח גבוה יותר, כך הסמכויות נרחבות יותר. אילו סוגי חשמלאים יש?

חשמלאי עוזר

זו הדרגה הנמוכה ביותר. עוזר חשמלאי רשאי לעזור בביצוע עבודות חשמל פשוטות וביתיות במתח נמוך של עד 1,000 וולט. מפקח עליו חשמלאי מוסמך. דרגה זו היא בעצם דרגה זמנית למשך כשנתיים אשר ניתנת לבוגרי קורס חשמלאי מעשי שצריכים לצבור ניסיון תעסוקתי תחת איש מקצוע ורק לאחר מכן יכולים לקבל רישיון של חשמלאי מעשי.

חשמלאי מעשי

הדרגה הראשונה בהסמכת חשמלאים אשר מקנה אפשרות לבצע עבודות חשמל ולחתום על תוכניות במתקני מתח נמוך המוגבלות לחשמל חד פאזי עד 40 אמפר. ההכשרה הנדרשת כדי להיות חשמלאי מעשי היא לימודים של שנתיים וחצי בהיקף של כ-450 שעות בקורס ייעודי, אשר תנאי הקבלה שלו הם 9-10 שנות לימוד וראיון קבלה. כאמור, חשמלאי מעשי צריך להיות בעל ניסיון מקצועי אותו הוא רוכש כחשמלאי עוזר במשך שנתיים וחצי עבודה תחת חשמלאי מוסמך.

חשמלאי מוסמך

זו הדרגה השנייה בהסמכת חשמלאים. האם כדאי ללמוד חשמלאי מוסמך או אפשר להסתפק בהסמכה של חשמלאי מעשי? למי שרוצה טווח רחב של סמכויות שיאפשר לו לקבל יותר עבודות, בהחלט כדאי ללמוד להיות חשמלאי מוסמך. זו הסמכה המאפשרת לבצע עבודות חשמל במתח נמוך של חשמל תלת פאזי עד 80 אמפר. מדובר למעשה בחשמלאים שיכולים לבצע כמעט את כל סוגי עבודות החשמל הנדרשות.

תנאי הקבלה להסמכה של חשמלאי מוסמך הם 12 שנות לימוד. הלימודים עצמם נמשכים כשנתיים עד לקבלת הרישיון. מי שסיים קורס חשמלאי מוסמך יכול להמשיך ללימודי תואר ראשון בהנדסת חשמל.

חשמלאי ראשי

הדרגה השלישית בהסמכה המעניקה סמכות לבצע עבודות חשמל במתח נמוך ולתכנן ולטפל במתקנים בעוצמת זרם תלת פאזי עד 250 אמפר. כדי להיות בעל דרגת חשמלאי ראשי צריכים להיות חשמלאי מוסמך, לעבור הכשרה של שנה וחצי ובחינה.

מהו טווח השכר של חשמלאי

אם תחפשו בלוחות עבודה תחת דרוש חשמלאי ,תראו טווחי שכר שונים. טווח השכר של חשמלאי שכיר הוא בין 5,000 ל-10,000 ₪. הסכום שמרוויח חשמלאי עצמאי משתנה ותלוי בהרבה גורמים אבל חשמלאי עצמאי מקצועי וטוב מתחיל במשכורת של 10,000 ₪ בחודש ומשם אפשר רק לעלות. טווח המשכורת של חשמלאי מוסמך עם חמש שנות ניסיון נע בין 9,000 ל-12,000 ₪. חשמלאי ראשי עם אותו ניסיון יכול להרוויח בין 8,000 ל-13,000 ₪.

חשמלאי עוזר או חשמלאי מעשי עם עד שנתיים ניסיון מרוויח בין 5,500 ל-6,000 ₪ בחודש. מעל שנתיים ניסיון זה עולה ל-6,000 – 7,000 ₪. לחודש.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה