תסמונת דום נשימה בשינה – סכנות ופתרונות

תסמונת דום נשימה בשינה – סכנות ופתרונות

תסמונת דום נשימה בשינה (Sleep Apnea) מוגדרת כהפרעת שינה הפוגעת משמעותית באיכות החיים ועלולה לגרום למחלות קשות, למעורבות גבוהה בתאונות דרכים, לעייפות ותשישות מוגברת במהלך היום, ולפגיעה באיכות החיים. על פי הנתונים, כ-6% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, הבעיה נגרמת כתוצאה מחסימה בדרכי האוויר כאשר בסיס הלשון והחך הרך צונחים מטה וגורמים לחסימה במעברי האוויר.

מידע כללי על תסמונת דום נשימה בשינה

כאמור, תסמונת דום נשימה בשינה מאופיינת כמצב בו בסיס הלשון והחך צונחים וחוסמים את מעבר האוויר. כתוצאה מחסימה במעבר האוויר, נוצרת הפסקת נשימה וחלה ירידה משמעותית ברמת החמצן בדם. הפסקת הנשימה גורמת ליקיצה מהירה וקצרה, היקיצה גורמת לחידוש הנשימה ולפתיחת מעברי האוויר, ופעולה זו מלווה ברוב המקרים בנחירה. כדאי לדעת כי הפסקת הנשימה אורכת 10 עד 30 שניות, לפעמים יותר, בעקבות היקיצות המרובות נפגמת איכות השינה, לכן בבוקר קמים עייפים, וסובלים מעייפות מוגברת במהלך שעות היום.

מהן הסכנות?

אנשים רבים סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הפוגעת באיכות חייהם, התסמונת עלולה לגרום להתפתחות בעיות רפואיות קשות כגון:

  • שבץ מוחי.
  • לחץ דם גבוה.

כמו כן, אחת הסכנות בקרב הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה היא העייפות המוגברת לאחר לילה עם שינה לא רציפה ויקיצות רבות. כתוצאה מהתשישות בשעות היום, קיימת סכנה מוחשית למעורבות בתאונות דרכים. בנוסף, העייפות פוגמת בכושר הריכוז, בתפקוד בעבודה ובבית, ביכולת ההקשבה והלימודים ועוד.

אגב, כדאי לדעת כי אנשים הסובלים מעודף משקל עלולים לסבול גם מתסמונת דום נשימה בשינה המלווה בנחירות עזות. הפתרון לכך הוא ירידה במשקל, מאחר והשומן גורם להיצרות של מעבר האוויר הנמצא מאחורי הלשון, וברוב המקרים ירידה במשקל מעלימה את הבעיה ואין צורך בטיפול רפואי או במכשור כמו סיפאפ.

דרכי הטיפול בתסמונת דום נשימה בשינה

בעבר הלא רחוק הטיפול שהוצע לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה היה באמצעות ניתוח הנקרא UPPP, טיפול המיועד גם לסובלים מנחירות קשות וחזקות. בניתוח כרתו את החך הרך, השקדים והענבל. כיום כמעט ולא מבצעים ניתוח זה כיוון שיש חלופות טובות כמו יותר, בעיקר שימוש במכשיר סיפאפ (CPAP) הנחשב לפתרון המומלץ והמועדף כיום.

עם זאת, לא כולם מצליחים להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים, לכן ניתן לעבור ניתוח לקידום הלסתות והסנטר, זהו הליך כירורגי המומלץ רק למטופלים צעירים הסובלים מדום נשימה בשינה חמור, לאחר שניסו לישון עם מסכה צמודה ולא הצליחו.

כאמור, הטיפול היעיל והמומלץ כיום הוא בעזרת מכשיר סיפאפ. יש להתרגל לשינה עם מסכה צמודה לאף או לפנים, ישנם מכשירים ניידים ונייחים, וזהו פתרון יעיל במיוחד המשפר את איכות חייו של המטופל. פתרון נוסף הוא התקן לקידום הלסת שיש להרכיב על השיניים בזמן השינה, זהו פתרון שכדאי לבדוק אם לא מצליחים להתרגל לשינה עם מכשיר סיפאפ.

לקריאה נוספת בנושא כנסו עכשיו לאתר היי מדיקל בכתובת: https://www.hmedical.co.il.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה