תיק מוצר – החבר הטוב שלך בדרך למוצר מצליח

תיק מוצר – החבר הטוב שלך בדרך למוצר מצליח

פיתוח מוצרים הינו תחום פופולרי מאד בקרב היזמים בישראל. רבים נוטים לזלזל במשמעות שלו, ולכן חשוב מאד להדגיש את הנושא בצורה ברורה. מדוע תיק מוצר הוא כל כך הכרחי, מה התפקיד שלו ביצירת פרויקט מוצלח ולמה אתה חייב אחד כזה?

מהו תיק מוצר הנדסי

תיק מוצר הנדסי הינו המקור של המוצר שלך. אפשר לקרוא לו ה-DNA של המוצר. באופן מעשי, תיק המוצר הוא הליבה המלווה את הפרויקט לאורך כל חייו – מהרגע בו התחלתם לתכנן ולפתח ועד לייצור הסדרתי. ללא תיק מוצר, תתקשו מאד לנהל את הפרויקט שלכם, ובטח בכל הקשור לניהול הייצור והשיווק. על כך בהמשך

איך נבנה תיק המוצר

תיק המוצר מתחיל להיבנות ברגע בו הפרויקט מתחיל. בין אם בחרת בחברת תכנון ופיתוח ובין אם אתה עושה את זה In house בחברה שלך, בלי תיק מוצר, אתה תלך לאיבוד.

תיק המוצר מנוהל במחשבי החברה, במערכות מחשוב חכמות המאפשרות לכל מחלקות החברה אשר לוקחות חלק בניהולו של הפרויקט להתממשק ביניהם.

התיק בנוי בהיררכיה כזו, כך שהמוצר נמצא בראש ה"פירמידה" או "עץ המוצר" בשפה המקצועית יותר. תחתיו הולכים ונבנים ה"ילדים" שלו – מנגנונים, תתי מנגנונים, רכיבים שונים שמתוכננים במיוחד למוצר עצמו, הגדרות שונות, נהלי ייצור, רכיבי מדף ועוד.

כל גרסאות החלקים, השרטוטים, ההרכבות והחלקים נמצאים שם, והגרסא העדכנית ביותר של כל פריט היא זו שתופיע לעיני כולם.

כך, לדוגמא, אם נדרש לבצע שינוי טכני כלשהו באחד החלקים, ואחד ממהנדסי הפיתוח מבצע את השינוי, כל מה שצריך להתעדכן בעקבות השינוי יתעדכן באופן אוטומטי, וכל מי שמושפע מכך ידע על כך. אחרי השינוי, מחלקת הרכש, שאינה מעודכנת בהכרח בשינוי הזה, מוציאה לייצור חלקים על פי השרטוטים והפרטים המעודכנים ביותר במערכת, ואיש אינו צריך לבדוק דבר. הפעולה נעשית באופן אוטומטי.

התיק משמש כתיעוד מלא של כל הפרטים החשובים בכדי שיחידה אחת של המוצר (מורכב ככל שיהיה) תיוצר.

ניתן להיעזר בתיק בשביל להעריך כמה עולה לייצר יחידה אחת, ובהתאם לתכנן את פס הייצור ותקציב הייצור הנדרש.

מי אחראי לבנות את תיק המוצר

תיק המוצר נבנה ומנוהל על ידי מי שמתכנן ומנהל את המוצר. אם בחרת להשתמש בשירותי מיקור חוץ לדוגמא, מי שיבנה וינהל את תיק המוצר עד להודעה חדשה יהיה החברה בה מתנהל הפיתוח.

בסוף תהליך הפיתוח, במידה ותרצה בכך, תוכל להעביר את תיק המוצר בשלמותו למפעל המייצר שלך ולהמשיך בייצור הסדרתי והניהול באופן מקומי אצלך בחברה.

אם תיק המוצר מנוהל בצורה נכונה, יהיה מספר מועט עד לכדי 0 טעויות במהלך הייצור. יש חשיבות רבה להתנהלות במערכת ניהול נכונה ומתאימה, ויש לכך פתרונות רבים הקיימים בתעשייה. כל חברה מתאימה לעצמה את הממשק המתאים לה מהסיבות האישיות שלה, אך כל המערכות עובדות בצורה דומה.

ליווי מלא לפרויקט שלך לאורך הדרך

הדבר המשמעותי ביותר המתקבל מתיק המוצר הוא האפשרות לנהל את הפרויקט בצורה חיה בכל שלב. כל עוד מי שאחראי ליצירת התיק עשה עבודה בצורה נכונה, הוא ילווה את המוצר לכל מקום. יש מי שבסוף תהליך הפיתוח מבצע תהליך של העברה מפיתוח לייצור, ולאחר מכן מעביר את תיק המוצר הסופי למפעל במקום אחר (כמו לדוגמא במזרח הרחוק). התיק מאפשר לכל מי שיפגוש בו להבין במדויק מה נדרש על מנת לייצר יחידה אחת, ולייזם, כאמור, לנהל נכון את תקציב הייצור שלו.

כך, בהמשך הדרך, יוכל היזם להעריך כמה כסף יש להשקיע בייצור, בשיווק ומכך כמה כסף נשאר לרווח.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה