נוף ההצלחה: השפעת הסביבה הלימודית על הישגי סטודנטים

נוף ההצלחה: השפעת הסביבה הלימודית על הישגי סטודנטים

הצלחה בלימודים, כך נהוג לחשוב, תלויה אך ורק במידת רצינותם והשקעתם של תלמידים וסטודנטים. ולא שאין בכך אמת, הרי ללא השקעה רצינית בלימודים ההצלחה בהם לא תגיע פתאום מעצמה. לצד זאת, קיימים גורמים נוספים, העשויים להשפיע על מידת ההצלחה בלימודים.

בין אם אתם תלמידים שעוד מסתובבים עם תיקי בית ספר על הגב, ובין אם אתם סטודנטים בשיאם של לימודי התואר, דעו שגם לסביבת הלמידה שלכם יכולה להיות השפעה משמעותית על הישגיכם.

הוכח מדעית: הישגי התלמידים מושפעים מסביבת הלימודים

במחקר שנערך באוניברסיטת סלפרוד שבאנגליה, בחנו חוקרים בשיתוף פעולה עם אדריכלים את ההשפעה שיש לסביבת הלימודים על הישגיהם של תלמידים. ממצאי המחקר העלו, כי לסביבת למידה המעוצבת בצורה איכותית, יש השפעה חיובית על מידת ההצלחה בלימודים.

המחקר כלל מעקב שנתי, אחר הישגיהם של 751 תלמידים; הלומדים ב-34 כיתות ב-7 בתי ספר שונים. בכל קבוצת מחקר, נבחנו משתנים מרכזיים:

  • גילם של התלמידים המשתתפים.
  • הסביבה שבה הם לומדים.
  • התמקדות ביכולות המתמטיקה, הקריאה והכתיבה – בהתאם לגיל ולמגדר.

לאורך כל תקופת המחקר, נבחנה סביבת הלמידה על שלל מאפייניה השונים: רעשים, איכות אוויר, טמפרטורה, הסדר בכיתה, יכולות ההתמצאות בבניין ועוד. ברמה סטטיסטית, החוקרים ציינו כי לפחות ב-73%, הייתה לסביבת הלימודים השפעה ישירה על הישגי התלמידים.

בין הגורמים שנבחנו במחקר ואשר נמצאו כמשפיעים לחיוב על הישגי התלמידים, ניתן למנות:

תאורה

בכיתות שהיו מוארות באמצעות אורה הטבעי של השמש, ללא הפרעות, הייתה מידת הצלחה רבה יותר בלימודים.

צבעים

מתוצאות המחקר עלה, כי צבעים חמים כגון צהוב, אדום או חום, תרמו לשיפור בהישגיהם של תלמידים בכיתות הגבוהות. לעומת זאת, נמצא כי צבעים בהירים וקרים כמו ירוק, כחול וסגול, תרמו לשיפור בהישגים של תלמידי הכיתות הנמוכות.

מידת הזדהות

עוד מרכיב מעניין שנבחן במחקר, הוא מידת תחושות השתייכותם והזדהותם של התלמידים עם הכיתה ובית הספר. מגוון אלמנטים כמו גופי תאורה, קישוטים, פתחים בקירות ועוד, היו פקטור מבחינת יצירת תחושות אלו. יש לציין כמובן, כי ככל שההזדהות והשייכות היו חזקות יותר, כך גם עלתה מידת ההצלחה בלימודים של התלמידים.

ללא ספק, מדובר במחקר מקיף ומיוחד במינו, אשר נוגע בנושא מאוד מרכזי – והוא החינוך.  מעניין אם נוכל יום אחד, לאמוד מידת הצלחה של מנהיגים למשל, דרך בחינת ציוד משרדי אשר נמצא במשכנם.

המאמר בשיתוף מכלול – חוויית קניות בקמפוס

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה