"מעצר ללא צו – מול זכויות האזרח"

"מעצר ללא צו – מול זכויות האזרח"

מעצר ללא צו – מול זכויות האזרח

משטרת ישראל ראשית לעצור כל אזרח או תושב בתנאים מסוימים. לרוב מעצרים אלה קורים לצורך קידום חקריה משטרתית, ולאזרחים אין יכולת חוקית לסרב למעצר המשטרה. בכדי שמעצר יצא לפועל חייב להתקיים הליך שבו המשטרה שולחת בקשה לביצוע מעצר, וממתינה לקבלת צו מעצר. לאחר מכן המשטרה ראשית לבצע את המעצר לפי החוק ומבלי לפגוע באזרח. אך לא כל המקרים כאלה, ולמשטרת ישראל יש את הזכות לבצע מעצר אפילו ללא צו. אומנם מקרים אלה נדרים, אך הם בהחלט קורים כאשר למשטרה יש את סיבה טובה לעשות כן. וזאת גם הסיבה שכל אזרח ישראלי חייב לדעת איך להתמודד במידה והוא מוצא את עצמו במעצר. מכיוון שמצב זה לא נעים ומאוד מלחיץ, עצורים רבים פוגעים בעצמם וביכולת שלהם להשתחרר מהמעצר כתוצאה מהתמודדות לא נכונה מול המשטרה. מתי למשטרה יש את היכולת לבצע מעצר ללא צו? מתי צריך לבקש את עזרתו של עורך דין פלילי  בנושא זה? והאם יש דרך להימנע מהמעצר?

זכות המשטרה למעצר ללא צו

החוק הישראלי מחייב את המשטרה לבצע מעצרים רק לאחר קבלת צו מעצר. חוק זה נובע מתוך הצורך להגן על זכויות היסוד לחירותם של האזרחים. מתוך ההבנה שהמשטרה לא תמיד יכולה לחכות עד לקבלת צו מעצר, בחוק מוגדרים כמה מקרים שבהם המשטרה יכולה לבצע מעצר ללא צו. מקרה ראשון שמוגדר בחוק הוא חשש לפגיעה ברכוש או באדם. במידה ולמשטרה יש את החשד כי אדם הולך לפגוע או להטיל מום באדם אחר (ובמקרים נדירים גם ברכוש), המשטרה תעשה את כל מה שביכולתה למנוע את פגיעה זאת, כולל השימוש ביכולת שלה למעצר ללא צו. מקרה נוסף הוא כאשר אדם שנמצא תחת חקירה מעלה חשד שבכוונתו לברוח מהארץ. גם במקרה זה המשטרה תעשה מה שביכולתה כדי למנוע את בריחת החשוד.

ישנם מקרים נוספים, אך ההנחה הכללית היא שהמשטרה לא תבצע מעצר ללא צו אלה אם מדובר במקרים שבהם המעצר יסכל עבירה פלילית שעתידה להתבצע. חשוב להבין כי מעצר ללא צו יכול להתקיים רק במידה ומדובר בעבירה פלילית!

התמודדות עם המעצר

במקרה שאתה מוצא את עצמך נעצר, עליך לבקש לדעת באיזה סיבה אתה עצור, ובמידה והסיבה לא מוצדקת (פגיעה באדם או רכוש, שיתוף פעולה עם עבריין או חשוד, רצון לברוח מהארץ תחת חקירה פלילית), עליך לציין זאת מול הקצין. מיד לאחר שהוסבר לך בגין מה אתה עצור, עליך ליצור קשר עם עו"ד פלילי מומחה, שיעזור לך להתמודד עם המצב, וימנע כל הסלמה מיותרת ופגיעה נוספת בזכויותיך.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה