מיתוג עסקי – איך כמה ולמה

מיתוג עסקי – איך כמה ולמה

עולם השיווק הוא עולם של יצירת ביקוש. ביקוש נוצר על ידי פרסומאים ואנשי שיווק שמבטיחים שנהיה מאושרים יותר אם נקנה מוצר מסוים. לכן מיתוג הוא שלב חשוב ביצירת ביקוש.

מהו בכלל מיתוג?

מיתוג הוא למעשה הפיכת מוצר (או גוף) גנרי, חסר תדמית או ייחוד, למשהו שיש לו ייחוד ובידול. מותג יוצר העדפה למוצר מסוים וגם נכונות לשלם יותר.

הדוגמא הפשוטה והטובה ביותר היא תפוז: קחו תפוז רגיל, כתום ועגול. הוא תפוז. עכשיו, הדביקו עליו מדבקה שעליה כתוב "Jaffa". באיזה תפוז תבחרו? ואם תבחרו בתפוז הממותג, הרי שיש להניח שאם יהיה רק אחד כזה בחנות, תהיו מוכנים לשלם עליו טיפה יותר מאשר על אחד מהתפוזים האחרים.

דוגמא אחרת: נניח שאתם צריכים מתנה ולכן אתם נכנסים לחנות מתנות מומלצת בחיפה. על המדף יש שתי ערכות לחובבי יין, שתיהן באותו מחיר. אחת – שיש לה שם, ויש עליה לוגו. שנייה – שנראית אותו דבר – אך ללא לוגו. בהנחה שאתם לא צריכים לשלם יותר, מה תעדיפו להביא בתור מתנה? ואם כן תצטרכו לשלם יותר, ובהנחה שיש לכם כסף, מה אז?

כיצד עושים "מיתוג"?

מיתוג לעסק חדש או קיים, עושים על ידי כך שפונים למעצב גרפי טוב או לחברת מיתוג או פרסום שעוסקות בתחום הזה. הגופים האלה יבצעו הערכה של צרכי העסק, יאפיינו את הלקוחות הפוטנציאליים שלו ויבנו לו תדמית, בהתאם. זהו תהליך שיכול להיות די ארוך, ותלוי מאוד ביכולות של בעל העסק להגדיר לפחות חלק מהדברים האלה (צרכים, קהל יעד וכד').  ברוב המקרים, עסקים קטנים יצטרכו להסתפק בעבודה של מעצב מקומי או משרד עיצוב. עסקים גדולים, שגם יכולים לשלם עבור מחקרי שוק או קבוצות מיתוג, ייקחו בהרבה מקרים משרד פרסום או חברת ייעוץ אסטרטגי.

מיתוג עולה כסף – אבל זו למעשה השקעה

גם עסק קטן חייב להשקיע במיתוג. התייעצות עם מעצב טוב והזמנת לוגו וניירת ושילוט ראוי לעסק ובתוכו עולים כסף, אבל הם מייצרים הכנסה. אם יש לכם מאפייה, מסעדה או כל עסק אחר, אתם חייבים להתייחס למיתוג ולנראות שלכם ממש כמו שאתם מתייחסים תנור אפייה טוב, מקרר או ריהוט. כפי שבלי תנור אמין וטוב אי אפשר להוציא לחם פריך וטעים, כך גם לא תוכלו למכור אותו בלי מיתוג ונראות טובים.

חשיבות השילוט בתמהיל המיתוגי – חוץ ופנים

שלט מעל חנות או בית עסק הוא מה שיוצר למעשה את הרושם הראשוני על אודות בית העסק אצל הלקוח הפוטנציאלי. אם השלט קטן, מיושן או עלוב, כזו תהיה גם תדמית העסק. אם הוא עשוי היטב, נקי ומודרני, זה בדיוק מה שיחשוב הלקוח על העסק.

ברגע שהלקוח עובר את סף הדלת, הוא חייב להרגיש שהוא בעולם מוכר ושהוא בטוח: שהשלט שבחוץ לא היה סוג של פיתיון לכניסה למלכודת, ועכשיו הוא כאילו בעולם אחר. למה אנחנו מתכוונים? אנחנו מתכוונים ליצירה של אחידות בנראות. דבר זה חשוב במיוחד אם אתם מנהלים רשת של חנויות או זכיינות, למשל.

הרעיון הכללי הוא שאם השלט החיצוני עשוי בסגנון מסוים והוא יפה ובעל נראות טובה, גם השלטים בתוך החנות צריכים להיות כאלה. הם צריכים להיות מעוצבים באותה שפה מיתוגית-עיצובית ולהמשיך לדבר בה. לדוגמא, אם אתם מוכרים לחמים, רצוי שתוויות המדפים יהיו מעוצבות באותם צבעי המותג כמו השלט בחוץ, שלטי ההכוונה במשרד או באולם אירועים צריכים להיות באותו קו כמו כל השילוט האחר.

שילוט יכול להשרות אווירה גם בעזרת החומרים מהם הוא עשוי

תדמית ומותגיות הם תוצאה של התרשמות: אתם רואים שלט שעשוי מפליז, עם חריטה ואותיות צבועות בשחור, ומיד אתם חושבים על עסק של רופא מומחה או עורך דין מפורסם. מצד שני, שלט בפלקסיגלס או חומר מודרני אחר, משדר מודרניזם ויותר קלילות. כאשר אתם מזמינים שלט, חשבו היטב גם על משמעות החומר ממנו הוא עשוי, ולא רק על מחירו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה