מה התהליך של פרויקט פינוי ובינוי?

מה התהליך של פרויקט פינוי ובינוי?

תכנית פינוי בינוי הינה תכנית להתחדשות עירונית היזומה על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף הרשות המוניציפאלית. הרעיון הוא, לאפשר לבעלי בתים ישנים שנבנו בעבר הרחוק בסטנדרטים נמוכים ואשר אין להם יכולת כלכלית גבוהה, לשפר את הדיור ולקבל דירות חדשות בתנאים טובים בהרבה מאלו בהם הם חיים. במקביל, מעוניינת הרשות לבנות שכונות חדשות במקום הישנות. גם הדירות וגם הסביבה העירונית  הינן עם תשתיות  ישנות, ובהזדמנות הזאת בונים הכול מחדש עם תכנון סביבתי מודרני. אז נשאלת השאלה. מה התהליך של פרויקט פינוי ובינוי? למעשה, הוא מתחיל כאשר הצורך והרצון עולים, ואז כל רשות מוניציפאלית מתחילה לבצע תכנון התחדשות עירונית מקיפה, ובמקביל, מכריזה על אותו אזור כעל אזור פינוי ובינוי על כל המשתמע מכך.

הסכם מול הדייר

במסגרת התהליך אמורים הדיירים לפנות את דירותיהם לתקופת הבנייה. הרשות מוציאה מכרז  והקבלן הזוכה הוא זה אשר מקבל על עצמו את הבנייה אל מול  הרשות המקומית ובהשגחתה. הרצון הוא, להגיע להסכם מול כל דייר בנפרד. במסגרתו הוא אף זכאי לקבל ערבות להחזרת המימון שהוציא להשכרת דירה חלופית ועד אשר הפרויקט מסתיים. היות ומדובר על תהליך מורכב שיש בו אלמנטים שונים כדאי לו לקבל ייעוץ משפטי מאת עו"ד פינוי ובינוי המתמצא בנושא. הרצון של כל דייר הוא כמובן שזכויותיו יישמרו, שיוסברו לו נושאי המיסוי ועוד. עורך דין יכול לייצג אותו נאמנה מול החברה הבונה, הרשות המקומית רשות המיסים וכדומה.

בניית תשתיות

גם הרשות המקומית וגם החברה הזוכה חייבות להצטייד במומחים שונים וביועצים משפטיים. יש אלמנטים שונים שיש להקפיד עליהם. הרשות חייבת להכין תוכניות באמצעות חברות תכנון מקצועיות, להתנהל מול הממשלה ומנהל מקרקעי ישראל, להוציא מכרז מסודר, לקבל החלטות על הזוכה, ולאחר מכן, לפקח שכל הבנייה תיעשה על פי ההסכם. מדובר על מכרזים של חברות תשתית המקימות כבישים, מדרכות, חניות וכל מה שקשור בכך. בנוסף, חברות המקימות מערכות חשמל, אינסטלציה, תקשורת ועוד. במסגרת הפיתוח גם מקימים מבני ציבור כמו: מרפאות, מתנ"סים, גני ילדים ובתי ספר ועוד.

תחילת עבודות

יש להתמודד מול דיירים סרבנים אשר אינם רוצים לעזוב את הבתים, עם אחרים אשר מבקשים הטבות גדולות ממה שהחוק מאפשר ועוד. נכון הוא, שהדיירים אינם יכולים לסרב סירוב גורף מאחר והם עלולים להיתבע, אבל כל משא ומתן מולם עלול לעכב את הפרויקט וליצור נזקים כספיים, וכן הלאה. כאשר כל הבירוקרטיה הראשונית מסתיימת יוצא הפרויקט לדרך. תחילה מקומות התשתיות הראשוניות הקשורות בעבודות עפר, ולאחר שהן מסתיימות או לקראת סופן, מתחילות עבודות הבנייה. כל התהליך מפוקח על ידי חברות שונות המספקות שירותי פיקוח עבודות אלו.  השלב האחרון הוא הסדרת כל הרישום בטאבו. כל דירה חדשה תירשם על שם הבעלים החדשים שלה.

יתרונות

צריך לציין, כי הפרויקט, לרוב, מיטיב מאוד עם הדיירים אשר משפרים את איכות חייהם. כל המערכות בבית יהיו חדישות. בנוסף, יוכנסו טכנולוגיות חדשות שלא היו קיימות בדירות הישנות. כמו כן, ייצור הפיתוח העירוני סביבה חדשה ונעימה. אחד היתרונות של התוכנית היא הזרמת דם חדש למתחם. תגיע אוכלוסייה צעירה וחדשה אשר תתרום למרקם חיים חדש של השכונה. הרשות מרוויחה רבות הן מבחינת המיסוי הנוסף המגיע לקופתה, והן מכך שתושבים חדשים שהגיעו מאזורים אחרים בארץ. כושר המשיכה שלה יגבר והיא אף יכולה להקים אזורי תעשייה ותעסוקה קרובים. כאשר פרויקט מוצלח מגיע לסיומו אזי כל הצדדים מרוויחים ממנו במיידית, וחלקם אף לטווח ארוך.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה