מה באמת חשוב לדעת על קרנות הון סיכון?

מה באמת חשוב לדעת על קרנות הון סיכון?

קרן הון סיכון (VENTURE CAPITAL) היא למעשה קרן השקעות פרטית באמצעותה מושקעים כספים במיזמים שונים וזאת למטרת השגת תשואות גבוהות במיוחד עבור כלל המשקיעים בקרן במקרה והמיזם המושקע עולה על דרך המלך. לפיכך, קרנות הון סיכון הפכו במהלך השנים האחרונות לאמצעי השקעה נפוץ לצרכי גיוס הון ראשוני לצורך השקעות במיזמים שונים, כאשר בין יתר תחומי ההשקעה הנפוצים של קרנות הון הסיכון ניתן למצוא מיזמים שונים בתחום הטכנולוגיה המתקדמת, תחום האנרגיה החלופית, תחום הקלינטק, תחום החקלאות המודרנית ועוד.

קרנות הון סיכון מגייסות את כספי ההשקעות באמצעות שוק ההון, גופים פיננסיים (בנקים, חברות אשראי וכו), משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים כאחד, כאשר כספי הקרן מושקעים בחברות ומיזמים שונים שלגביהם נערכה בדיקה מקיפה לפי מודלים כלכליים שונים שמטרתם להעריך את סיכוי הצלחתם בטווח הבינוני והארוך. ברוב המקרים, אורך חייה של קרן הון סיכון הינו בין 7 ל-10 שנים, כאשר לאורך כל תקופת פעילותה, מנהלי הקרן נדרשים למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותם לצורך מימוש ההשקעה והשגת תשואות גבוהות במיוחד למשקיעים. מימוש ההשקעה מתאפשר בין היתר באמצעות מכירת מניות של המיזם/חברה בו הושקעו כספי הקרן לחברה אחרת (מה שמכונה אקזיט), הנפקת המיזם/חברה בבורסה, מכירת המניות לבעלי המיזם/חברה בה הושקעו כספי הקרן וכדומה.

לצד קרנות הון סיכון הפועלות על פי המודל לעיל, ישנן סוגים נוספים של קרנות הון סיכון כגון: קרן של קרנות שהיא למעשה קרן המשקיעה את כספי המשקיעים בקרנות הון סיכון שונות, קרן הון סיכון תאגיד באמצעותה תאגיד מסוים בוחר להשקיע בחברות קטנות או מיזמים שונים העתידים לשרת את האינטרסים האסטרטגיים של התאגיד וקרנות השקעה פרטיות המשקיעות למעשה בחברות שכבר הוכיחו את פוטנציאל הרווח הטמון בהם.

בישראל, תעשיית קרנות הון סיכון החלה להתפתח באמצע שנות ה-90 של המאה החולפת, כאשר כיום פועלות בישראל עשרות קרנות הון סיכון מקומיות לצד עשרות קרנון הון סיכון זרות המגייסות כספים למטרות השקעה בחברות זרות וחברות מקומיות. לצד תעשיית קרנות הון הסיכון המקומית התפתח בשנים האחרונות גם תחום ההשקעות הפרטיות המיושמות במסגרת השקעות פרטיות בתחומי השקעה אלטרנטיביות מחוץ לגבולות שוק ההון.

צילום: Pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה