כיצד לטפל בנסיגת חניכיים בצורה יעילה

כיצד לטפל בנסיגת חניכיים בצורה יעילה

רבים סובלים במרוצת השנים מתופעה המכונה נסיגת חניכיים או השפה המקצועית – "רצסיה" המתארת למעשה מצב בו חלים שינויים מבניים במיקום השיניים ביחס לחניכיים. התוצאה היא בעיה תפקודית וכן מראה אסתטי לא מחמיא כלל.

החניכיים שלנו בעצם שומרות על השיניים ועם השנים, בעקבות מטען גנטי או הרגלי היגיינה לא נאותים או גורמים חיצוניים, הן סופגות חיידקים, זיהומים ומאבדות מבריאותן. נסיגת חניכיים מהווה בעיה מהותית היות והיא מאיצה תהליך של אובדן שיניים ואף אחד לא רוצה למצוא את עצמו יום אחד בלי שיניים.

זהירות, החניכיים נסוגות לאחור

כיצד מונעים נסיגת חניכיים ומטפלים בנסיגה ברגע שהתחילה? לפניכם מספר דברים שחשוב לדעת על התופעה המטרידה.

נתחיל מהסיבות של נסיגת חניכיים. לרוב מדובר במהלך ביולוגי טבעי שנוצר עם השנים, בשל שחיקה מוגברת. אוכל ולכלוך נלכדים בין השיניים וגורמים לריקבון. כמו כן, דלקות חניכיים חוזרות מעלות את הסיכוי להופעתה של הנסיגה. הבעיה היא שיש מטופלים שלא טורחים לטפל בחניכיים או בשיניים, מזניחים הופעה של אדמומיות או נפיחות בחניכיים, מתעלמים מרגישות בחניכיים או מהתפוררות של השיניים. יש לזכור שלהיגיינה תפקיד קריטי בשמירה על השיניים ועל החניכיים! צחצוח יומיומי לאחר כל ארוחה ושימוש בחוט דנטאלי להסרה יעילה של פסולת שנלכדה בין השיניים בריאה והכרחית לתפקוד השן. עם זאת, נסיגה יכולה להיות גם תוצר של נפילה או פגיעה פיזית בשיניים או בחניכיים ולעיתים מדובר בסימפטום של תרופות שמשפיעות על רגשות החניכיים. מחסור בוויטמינים במיוחד בויטמין C יכול להחמיר דלקות חניכיים שמזרזות נסיגה וכך גם הרגלי חיים דוגמת עישון.

הנסיגה היא לרוב תופעה המזוהה עם גילאי 40 ואילך, אבל יש גם צעירים שעשויים לסבול ממנה, בהשפעה גנטית או בקבלת מכה בשיניים וחשוב לאתר את הבעיה ולטפל בה בהקדם.
נסיגת חניכיים גורמת לאובדן שיניים ואף פוגעת בתהליכי שיקום למיניהם כמו הוספת שתלים דנטאליים וכתרים. ברגע שיש נסיגה והנסיגה גורמת לשינוים מבניים, יש צורך להרכיב מחדש את השתלים והכתרים כי מיקום השיניים בפה השתנה ונוצר חוסר פרופורציה בין השיניים הן נראות עקומות ומקשות על התפקוד, כולל לעיסה.

דימום או שינויים בפה? תמרורי אזהרה לבואה של הנסיגה

לרוב תזהו שאתם סובלים מנסיגת חניכיים כאשר החניכיים מדממות במהלך הצחצוח או השיניים נראות כאילו הן נבלעו בפה או בולטות על עודף חניכיים. לעיתים יהיה כאב מודגש במהלך צחצוח או פשוט כאב לא מוסבר. חשוב מאוד למנוע את הנסיגה ולנסות לעכב אותה בין אם בשמירה על היגיינה דרך צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטאלי וגם במכשירי ניקוי כמו סילונית שמסייעים להיפטר משאריות מזון ועוזרים גם בעיסוי של החניכיים. חשוב לתאם הסרת אבנית אצל שיננית ולעיתים יהיה צורך גם בפרוצדורה אורתודנטית ליישור השיניים, במידה וחלה פגיעה אסתטית בשן כתוצאה ממכה כלשהי.

איך הלייזר יכול לעזור לכם ולמי לפנות?

בעבר נסיגת חניכיים טופלה באמצעים פולשניים שכללו חתכים ותפרים וההתאוששות היתה ארוכה יחסית ואילו היום, ניתן לטפל בנסיגה באמצעות טיפול מהיר ואפקטיבי בלייזר. המכשיר מבוסס על אורכי גל בהתאמה אישית תחת הרדמה מקומית והוא מתאים גם למי שנוטלים תרופות ולמי שזקוקים לשתלים כאשר רופא השיניים המבצע את הפרוצדורה משתמש בלייזר בדיוק רק על מנת להסיר רקמה פגועה ולהשאיר רקמה בריאה. חשוב לבחור בקליניקה עם צוות מקצועי המתמחה בנסיגת חניכיים על מנת לקבל את הטיפול המקיף המעמיק והטוב ביותר וכן הכוונה בשמירה על בריאות השיניים ובריאות החניכיים לתפקוד מקסימלי ומראה אטרקטיבי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה