הריון בסיכון: כל מה שחשוב לדעת

הריון בסיכון: כל מה שחשוב לדעת

היכרות עם הגורמים השונים להריון בסיכון יכולה להגביר את המודעות של נשים ולעודד אותן לפנות לייעוץ רפואי. הנה כל הפרטים.

כל תהליך של הריון ולידה מלווה בסיכון מסוים. עם זאת, יש הריונות שמוגדרים בסיכון גבוה מסיבות שונות. מבחינה רפואית, הגדרת התהליך כהריון שנמצא בסיכון נובעת מסיבוכים שיכולים להשפיע על בריאות האם והתינוק. הדבר החשוב הוא לעבור במצבים כאלה בדיקות תקופתיות ולהישאר תחת מעקב של הרופא המטפל.

הגורמים השכיחים ביותר להריון בסיכון גבוה קשורים לרקע הרפואי והבריאותי של האישה. בנוסף, הם נובעים מגורמי סיכון במשפחה, מקרבת משפחה בין בני הזוג ומגורמי סיכון סביבתיים. לצד אלו עלולים להתפתח גורמי סיכון במהלך ההריון גם ללא קשר לאלו שיעודים מראש או לרקע האישי של המשפחה, לכן צריך לבחון כל מקרה לגופו.

איזה מצבים אצל האישה מסכנים את ההריון ומתי פונים לרופא?

יש מצבים אצל האישה שעלולים לגרום להריון בסיכון גבוה כבר מהשלבים המוקדמים. ברשימה זו נכללים מצבים כגון סוכרת נעורים, יתר לחץ דם, מחלת הנפילה ומחלות דם וכלי דם. לשם השוואה, גם אישה עם הפלות חוזרות נמצאת בסיכון להריון גבוה בלי קשר למצבה הבריאותי הקודם, כמו גם אישה מעל גיל 35 או מתחת לגיל 18.

אישה בהריון צריכה להיות מודעת לסימנים שדורשים התייעצות עם הרופא והצוות. ראשית, עליה לפנות לייעוץ רפואי בכל מקרה של הופעת דימומים או הפרשות דם או במצבים של התנפחות בפנים או באצבעות הידיים. שנית, יש לפנות במהירות להתייעצות רפואית כאשר ההריון מלווה בהקאות חמורות ובשינוי משמעותי בתנועות העובר לאחר שבוע 26.

גם דחיפות, תכיפות או כאבים במתן שתן מעידים לעיתים על סיכון מוגבר של הריון. יתרה על כך, חשוב לפנות לייעוץ רפואי אם מרגישים כאבי ראש חזקים וטשטוש ראייה ומומלץ לעשות זאת גם כאשר מופיעים רגשי עצב או אשמה שלא חולפים באופן נורמלי.

מהי רעלת הריון?

רעלת הריון היא תסמונת ספציפית שמסכנת את האם והעובר. היא עלולה להופיע החל מהשבוע ה-20 להריון והיא מתאפיינת ביתר לחץ דם ובחלבון בשתן. התופעה שכיחה יותר אצל נשים בהריון ראשון אך לא ייחודית להן, כאשר בדרך כלל החשש לרעלת מתגלה במדידת לחץ דם במהלך ההריון.

גם סוכרת הריונית ואנמיה מסכנים את העובר ואת האם ודורשים מעקב צמוד של הצוות הרפואי. הסכנות בסוכרת הריונית הן גדילה של העובר מעבר לממדים הרגילים, בעוד בכל הנוגע לאנמיה הסכנה היא המוגלובין נמוך וכמובן חוסר ברזל.

לבסוף, את רוב התחלואה שנובעת מחיידק GBS בהריון ניתן למנוע על ידי מתן אנטיביוטיקה לאישה במהלך הלידה. כמו בשאר המקרים, גם כאן חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא לפי הרקע הבריאותי ולא לקבל אף החלטה לבד ובאופן עצמאי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה