הקשר בין הפרעות בדיבור לבעיות שמיעה

הקשר בין הפרעות בדיבור לבעיות שמיעה

אין ספק כי הדיבור קשור בשמיעה והשמיעה קשורה בדיבור אך על מנת לנסות ולמזער בעיות הקשורות באחד מן השניים הגורם לשני, יש לאבחן בעיות בשני מישורים אלו – בשלב המוקדם כמה שיותר. אנשי המקצוע המתאימים לאבחון בעיות הן בתחום השמיעה והן בתחום הדיבור, יהיו ואמורים להיות מומחים בדיבור ובשמיעה אך בעל המקצוע הראשון אותו תפגשו הוא ככל הנראה רופא אף אוזן גרון – מה עושים משם ולמי פונים? על כך ועוד הרבה, בשורות הבאות.

לפני הכל, מילה קטנה על מכון שמיעה ומה ניתן לעשות שם; מכון שמיעה הוא מכון אליו ניגשים לרוב על מנת לבצע בדיקות שמיעה ולהתאים אביזרי שמיעה בעת הצורך. בשונה מחדר בדיקות סטנדרטי או חדר טיפול של קלינאית תקשורת, מכון השמיעה מצויד בחדר אטום וניתן למצוא במכון מכשירים רבים ולרוב מתקדמים יותר. לאחר הבדיקה ובהתאם לתוצאות הבדיקה ולאודיוגרמה שהתקבלה, יותאם מכשיר שמיעה באופן פרטני ואישי על פי הצרכים והדרישות של הנבדק.

מה בא קודם: הפרעות בשמיעה או הפרעות בדיבור?

כאשר עולות בעיות בשמיעה או בעיות בדיבור, השאלה מה הגיע קודם אינה רלוונטית למי, שחש וחווה את הבעיות הללו – ולכן, הדבר החשוב ביותר אותו יש לעשות הוא לגשת לאבחון מיידי ברגע הראשון בו מרגישים בעיות בדיבור או בעיות בשמיעה. הורים צעירים, לעיתים לא יודעים לשים את האצבע על הבעיה המדויקת אך בדיוק עבור זה ישנו מערך שלם של רופאים, מטפלים ומאבחנים, המוכשר ומוסמך לעשות זאת בדיוק. באם אתם חשים כי ילדכם אינו מצליח לדבר כראוי ולאחר בדיקה מדוקדקת של הזמנים בהם הוא אמור לדבר, מומלץ לפנות באופן מיידי לרופא המטפל לאבחון ראשוני והמשך טיפול. הזנחה או עיכוב באבחון, עלולים לעלות ביוקר ולכן אל תמתינו.

סימנים לבעיות בשמיעה אצל ילדים

  • הילד מתקרב לטלוויזיה למרות שרמת הווליום אמורה להיות מספיקה
  • הילד אינו יודע לספר מה המורה אמרה
  • הילד מבקש לשבת קדימה בכיתה וטוען שאינו שומע את המורה או אחורה מכיוון שמרגיש שלא בנוח ואינו רוצה להיות בקדמת הכיתה
  • ישנו צורך לחזור על מילים מספר פעמים על מנת שהילד ישמע
  • הילד אינו מגיב לכם כאשר גבו מופנה אליכם

ועוד סימנים רבים.

לסיכום, באם אתם מרגישים כי לכם, ילדכם או מי מקרובכם, יש בעיות דיבור המושפעות ונובעות בעקבות בעיות שמיעה, גשו או שלחו את אותו אדם לבדיקה בזמן הקרוב ביותר ואם אפשר כבר אתמול. ככל שתצליחו לאתר את הבעיה בהקדם, כך סיכויי ההצלחה לשיפור ואף טיפול, ככל הנראה יגדל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה