האם כדאי לכם לפתוח עסק חדש או לרכוש עסק קיים?

האם כדאי לכם לפתוח עסק חדש או לרכוש עסק קיים?

החלטתם להפוך לעצמאים, מדובר בהחלטה רצינית מאד שיש לבדוק ולשקול היטב. בנקודת התחלה זאת יש לכם 2 אפשריות:

אפשרות אחת להקים עסק חדש  מאפס כלומר לגבש את הרעיון שלכם מההתחלה וליצור עסק בצלמכם מהרגע הראשון. אפשרות שניה היא לרכוש עסק קיים, חי או עסק לפני סגירה ולהפוך אותה לעסק שלכם. אלו יכולים להיות מסעדה, קו חלוקה קיים, אכסניה, חנות בגדים ועוד. בכל רגע נתון ישנם עסקים רבים המוצעים למכירה.

אבל מהם בעצם השיקולים בהחלטה ומה הם הצעדים הדרושים לצורך רכישת עסק? בואו נבדוק את העניין.

רמת סיכון ואי וודאות

בשנה נפתחים עשרות אלפי עסקים וכ 90% מהם נסגרים תוך שנה, בעיקר בענפים כמו מסעדות, מסחר וקמעונאות.

כאשר אתם מקימים עסק חדש מאפס יש רמת סיכון גבוה יחסית בגלל חוסר הוודאות העסקית, הרי זו פעם ראשונה שהמוצרים שלכם נחשפים לשוק וללקוחות, לא ברור מה תהיה התגובה שלהם ומה תהיה מידת הצלחת העסק שלכם.

כאשר את רוכשים עסק קיים לעומת זאת מפחיתים בצורה מסוימת רמת הסיכון. אתם אולי לא יודעים מה יהיו ביצועי העסק בעוד שנה, אך בכל זאת ניתן לדעת מה ביצועי העסק ברגע זה. אם העסק מראה רווחיות, הסיכויים שיראה רווחיות בעוד שנה גדולים יותר בהשוואה לעסק חדש שם ישנה רמה גדולה של אי וודאות. כמובן שחשוב לבדוק היטב את ביצועי העסק ולעשות בדיקת שווי עסק ; טבעי לגלות חשדנות לסיבות מכירת העסק, ככל הנראה העסק אינו מראה ביצועים טובים.

ההשקעה הנדרשת

יש לבחון מה מידת ההשקעה הנדרשת להקמת עסק חדש או לרכישת עסק קיים.

קשה מאד להעריך מה עדיף, יש לבדוק זאת בשטח בפועל.

לדוגמא – הקמה של חנות בגדים יכולה לעלות מאות אלפי שקלים, שיפוץ, רכישת מדפים, רכישת סחורה, קופות רושמות וכו'. לעיתים רכישה של חנות בגדים קיימת מוכנה יכולה לחסוך את כל עלויות השיפוץ ובעלי העסק ידרוש רק תשלום על הסחורה ועל הציוד בפועל.

זה יכול בסופו של דבר להסתכם בחסכון כספי גדול מאד, שוב תלוי במצב העסק המוצע למכירה.

עליות תכנון לעומת עלויות שוטפות

כאשר מקימים עסק חדש ישנן עלויות ייזום; כלומר מדובר בתקופה של זמן בה היזם משקיע כספים לצורך תכנון והקמת העסק, אך העסק עדיין אינו מקיים פעילות ואינו מייצר הכנסות. דבר אשר יכול לשים את היזמים בתקופה לחוצה מבחינה כלכלית. לעומת זאת, ברכישת עסק חיי ניתן לצפות להכנסות כבר מהחודש הראשון.

בדיקת נאותות לעסק חדש

כאשר אנו שוקלים לרכוש עסק כלשהו, חשוב מאד לעשות בדיקה מקיפה לעסק. אנו ממליצים על ביצוע בדיקת נאותות. מדובר בבדיקה משפטית ופיננסית שאמורה לתת לכם תשובה לשאלות ותמונה ברורה של מצב העסק, על בסיס בדיקה זו תצטרכו לקבל את ההחלטה.

בדיקה זו יכולה לשמש לצורך משא ומתן על עלות העסק אך היא גם יכולה לשנות את מאפייני העסקה, כלומר החלטות קונים את פעילות העסק ולקוחותיו או את העסק עצמו.

למידע נוסף על ייעוץ פיננסי לעסק צרו איתנו קשר, משה הרשקו, פורוורד ייעול ופיתוח עסקים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה