אבנית בשיניים, ממש כמו בקומקום – צריך לנקות

אבנית בשיניים, ממש כמו בקומקום – צריך לנקות

המים בישראל עשירים באבנית. משקעים של זרחן, של נתרן וסידן המתאחדים לכדי שכבה עגמומית ולבנונית של חומר קשיח ועקשן, פוגמים בבריאות הפה שלכם. אבנית בשיניים יכולה להצטבר גם אצל אנשים עם שיניים בריאות כביכול. כלומר, גם אם אתם שומרים על היגיינית השיניים שלכם בדיוק כפי שלמדתם אצל רופא השיניים, דואגים לצחצח היטב לאחר כל ארוחה, עוברים עם חוט דנטאלי במרווחים שבין השן לחניכיים, ומנקים את הכול היטב עם מי פה, הרי שעדיין, מסיבות שונות ומשונות, עלולה להיווצר על השיניים שלכם שכבת אבנית.

ישנם אלו המייצרים אבנית בעקשנות ובדבקות, כחלק מנטייה גנטית אותה לא ניתן לשנות. זה מגיע מסוג הרוק, ומוביל לבעיות שונות ומשונות בפה ובחניכיים. ההמלצה הגורפת של רופאי השיניים היא לגשת לבדיקות מספר פעמים בשנה, בדיקה שגרתית להיגיינת הפה, בכדי לזהות מבעוד מועד, לנקות את האבנית בשיניים, ולמנוע היווצרות של שכבה רצינית ומאיימת שעלולה להזיק לבריאות הפה שלכם בצורה חדה יותר עם הזמן.

הסכנות של אבנית בשיניים

ממש כמו הצטברות האבנית בתחתית הקומקום שלכם, בסופו של דבר אם לא מנקים, נזקים הולכים ומצטברים. לפניכם חלק מהתופעות הקשורות לאבנית בשיניים שלכם, שכדאי להיות מודעים אליהן ולטפל בהן מבעוד מועד:

  • אסתטיקה – האבנית לרוב כהה יותר מהפה, עם רובד חיידקי משמעותי וגוונים של צהוב. במילים אחרות, ריבוי אבנית בשיניים גורם לנראות לקויה של החיוך שלכם, ואפשר לנקות אותה ולהשיב עטרה ליושנה.
  • דלקות חניכיים – האבנית כוללת רובדי חיידקים שמשפיעים ישירות על בריאות הפה והחניכיים. ריבוי אבנית עלול להיות הבסיס הישיר להיווצרות דלקות חניכיים, שהן שער לבעיות רבות אחרות בחלל הפה, כאבים, פגיעה בשיניים עצמן, וכיו"ב.

במילים אחרות, האבנית שבשיניים שלכם יכולה להיראות תמימה, אך היא צופנת בחובה פוטנציאל לייצר נזקים בכל מבנה הפה, דרך השער של דלקות חניכיים חוזרות ונזקים מצטברים במבנה החניכיים והשיניים. לכן מן הראוי לדאוג לסלק את האבנית ולא לאפשר לה להצטבר בפה.

הטיפול המונע והטיפול הישיר

לפני שאתם ניגשים לרופא השיניים, אך כמובן שלא במקום, יש לבדוק ולוודא שאתם שומרים על היגיינת הפה שלכם. צחצוח קפדני ועדין יום-יום, מספר פעמים ביום לאחר הארוחות יעזור לסילוק האבנית הראשונית שנוצרת, ולא לתת למשקעים להיווצר לכדי אבנית עיקשת. שימו לב שאתם שומרים על היגיינת הפה כמה שניתן, כולל חוט דנטאלי ואפילו מי פה. בחרו את המשחה הנכונה, בהתייעצות עם רופא השיניים שלכם, כדי שמשחת השיניים שלכם תתאים לאופי הנטיות הבריאותיות של הפה שלכם.

חשוב מאוד לזכור לקבוע תור לפחות 3 פעמים בשנה לרופא השיניים שלכם, ללא כל קשר לבעיות שיניים. כלומר מומלץ מאוד לא לחכות לכאבי שיניים, דלקות ותופעות אחרות בכדי ללכת לרופא השיניים. הביקור התקופתי יאפשר לרופא להעלים את האבנית בשיניים שלכם, ולא לאפשר לה להיווצר ולגרום לבעיות אחרות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה